Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Moderatorer: Aleks855 , Gustav , Nebuchadnezzar , Janhaa , DennisChristensen , Emilga
den kule matte kisen
Pytagoras
Innlegg: 14 Registrert: 27/03-2007 18:30
28/08-2007 17:15
Hei trenger lit hjelp så jeg kommer til dere. oppgaven lyder som følgende.
på en skole er det 320 elever. Fordelingen av jenter og gutter er 5:3. Hvor mange jenter og hvor mange gutter er det på skolen?
takker på forhånd.
Janhaa
Boltzmann
Innlegg: 8552 Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland
28/08-2007 17:24
den kule matte kisen skrev: Hei trenger lit hjelp så jeg kommer til dere. oppgaven lyder som følgende.
på en skole er det 320 elever. Fordelingen av jenter og gutter er 5:3. Hvor mange jenter og hvor mange gutter er det på skolen?
takker på forhånd.
[tex]J+G=320[/tex]
[tex]{5\over 3}={J\over G}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Innlegg: 8552 Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland
28/08-2007 17:54
den kule matte kisen skrev: forstod ikke helt hvordan jeg finner svaret ut fra det du skrev.
5/3=1,66 og det må jo bli feil?
Nåja, 2 likninger med 2 ukjente... d forstår du vel. Lærer man i 10. klasse på grunnskolen. Da fixer du den nok...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
den kule matte kisen
Pytagoras
Innlegg: 14 Registrert: 27/03-2007 18:30
28/08-2007 18:07
tror du at du kunne hjuløpet meg lit mer på vei med å sette opp likningen? Likninger er ikke min sterke side kan man jo si.
Janhaa
Boltzmann
Innlegg: 8552 Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland
28/08-2007 18:38
den kule matte kisen skrev: tror du at du kunne hjuløpet meg lit mer på vei med å sette opp likningen? Likninger er ikke min sterke side kan man jo si.
Koble likningene:
I: J + G = 320
II: G = 0,6J
sett II inn i I:
J + 0,6J = 320
J = 200
G = 120
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Dolandyret
Lagrange
Innlegg: 1264 Registrert: 04/10-2015 22:21
06/03-2016 11:25
Gjest skrev: hvor kommer 0,6 fra
Forholdet mellom gutter og jenter på skolen.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."