Texas kalkulator og annengradslikninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Lord X
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 249
Registrert: 18/05-2004 17:25

Takk, nå virka det!! :D :D
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics"
DeLaVega
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 20/10-2005 16:51

Men heter det seg ikke i eksamensreglene at alle kalkulatorer skal nullstilles på eksamen?

Bare så det er sagt, det finnes en innebygd equationsolver på texas også. Man må ikke ha dette programmet.
Valg 0, på math menyen innholder solver. Har kommer man da til: 0= hvor du skal fylle inn likningen, så trykker du på ned tasten, også må du "gjette" et nummer den skal ta utgangspunkt i. Trykker så på Alpha tasten (den grønne) også på solve (enter tasten). Da finner den løsningen for deg. Så må du gjette et tall for løsning nr 2. og alpha -> solve.

Eller så er det lett å løse andregradslikninger grafisk. BAre sett likningen ¨på Y1= også Y2 =0, også intersection, eller bare tast inn Y1 og zero på calc menyen.

Finnes flere veldig enkle måter uten å bruke det ABC programmet. Ikke få panikk selv om det ikke er tilstede...
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Ingen som sjekka kalkulatoren min :)
Har vel ca 40 programmer på den, hehe.
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

kalleja skrev:Disp "AX^2+BX+C=0"
Prompt A
Prompt B
Prompt C
B^2-4ACàD
If D<0
Then
Disp “INGEN LØSNING”
Else
-B/(2A)à X
If D=0
Disp ”X=”, X>Frac
End
If D>0
Then
(-B+√(D))/(2A)àX
Disp “X1=”, X>Frac
(-B-√(D))/(2A)àX
Disp “X2=”, X>Frac
End
Beklager på det sterkeste at jeg gjenoppliver en ganske så gammel post. Men jeg har faktisk havnet i samme situasjon. Jeg bruker TI-84 plus. Etter å ha skiftet batterier, stod det "RAM CLEARED" på skjermen. Jeg mistet programmet som løser andregradsligninger. Det jeg nå lurer på er hvor jeg skal sette inn(skrive) kodene som står over. Jeg har installert TI Connect, men er litt usikker hvor jeg skal skrive inn de verdiene. Jeg vil gjerne ha tilbake det programmet, det var faktisk veldig nyttig. Er takknemlig for rask og godtforklarende respons! :)

gb
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

bare gå inn på prgm -> New

forresten så kan man forkorte den med 2 linjer =D
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Hallo!

Takk for svaret, men jeg er litt usikker på hva og hvordan jeg skal skrive inn på Texas kalkulatoren. Skal jeg inn på PRGM og deretter "NEW"?

Disp "AX^2+BX+C=0"
Prompt A
Prompt B
Prompt C
B^2-4ACàD
If D<0
Then
Disp “INGEN LØSNING”
Else
-B/(2A)à X
If D=0
Disp ”X=”, X>Frac
End
If D>0
Then
(-B+√(D))/(2A)àX
Disp “X1=”, X>Frac
(-B-√(D))/(2A)àX
Disp “X2=”, X>Frac
End

.. og skal jeg skrive inn alle ordene(disp, then, end osv)?...Er det noen som kan si hvordan jeg skriver inn dette...? En hel fremgangsmåte hadde vært greit :wink:

TAKKER OG BUKKER FOR ALLE RASKE OG GODE SVAR!

gb
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Tar jeg ikke helt feil er koden over skrevet for Casio-kalkulatorer. Hvis du har en TI-kalkulator vil ikke det funke.

Kanskje dette kan hjelpe deg litt på vei:
TI-calc programming
Wikipedia: TI-BASIC

Uansett, du trenger ikke et program for å løse annengradslikninger for deg - det bør du klare selv. Men å lage et program om gjør det er jo fin trening i kalkulatorprogrammering. :)
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Hei igjen!

Jeg vil prøve å legge inn det uansett om det går eller ikke...jeg tror ikke at den programmeringen er til Casio kalkulatoren, siden trådstarteren har en lignende kalkulator(TI 83)...Jeg har TI 84, og han fikk det til ved å skrive inn programmeringen. Da ¨må det vel også funke på denne lommeregneren. :? ....Jeg er bare litt usikker på hva(alle tegn?) og hvordan(hvilken meny på kalk.?) jeg skal skrive...Altså trenger jeg litt hjelp rundt det tekniske....

Og når det gjelder andregradslikninger, så har læreren sagt at det er best å løse de på kalkulatoren(med hensyn på tiden). Nå som jeg driver med forkorting av rasjonale likninger, må jeg først utføre polynomdivisjon av tredjegradslikning, og deretter må jeg løse en andregradslikning. Jeg klarer å løse en andregradslikning for hånd, men den tar opp mye av tiden. Å gjøre dette for hver oppgave er unødvendig tidssløsing. Jeg vil heller konsentrere meg om det som er viktig for oppgaven(forkorting).

DET HADDE VÆRT KJEMPEGREIT HVIS NOEN KOM MED EN FREMGANGSMÅTE FOR Å SETTE INN PROGRAMMERINGEN AV ANDREGRADSFORMELEN PÅ TI 84. :D

hilsen
gb
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Kanskje du har rett, det er en stund siden jeg drev med kalkulatorprogrammering på både casioer og TIer.

Her har du en guide til hvordan du begynner programmering på en TI.

Der lærer du alt du trenger for å lage et slikt program.

Jeg må dog si meg uenig med læreren din. Løsing av enkle rasjonale annengradslikninger og faktorisering av dem kan tas i hodet ditt, fortere enn du tar dem på kalkulator. (Polynomdivisjon er også sjelden nødvendig i slike tilfeller - det går an å faktorisere mange enklere polynomer raskere etter en inspeksjonsmetode. Eksempelvis kan du finne nullpunktene for 3x[sup]3[/sup] -x[sup]2[/sup] -22x+24 mye raskere uten ABC-formel, kalkulator eller polynomdivisjon og slikt fjas. Spør læreren din om dette.) Jeg vil påstå at unødvendig kalkulatorbruk er mer til skade enn noe annet. Men det er bare "my two cents." Alt du trenger for å lage programmet ditt finner du som sagt over. Etter tutorial 5 eller så bør du ha nok kunnskap til å sette sammen programmet på egenhånd.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

STO> ligger rett over ON på min Texas TI-84 Plus kalkulator
Jeg har ikke mye kjennskap til den, heller ikke programmering, men etter det jeg har brukt den til, så kan den brukes til å overføre verdier til en liste.

STO> ser ut som en pil -->

F.eks
[tex]2*2 \rightarrow L_1(1) [/tex]
overfører tallet fire øverst til liste nr. en.

EDIT: Hva skjedde nå da :shock: Jeg svarte på en post som forsvant
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

=) skrev:bare gå inn på prgm -> --

forresten så kan man forkorte den med 2 linjer =D
vet ikke hva som skjedde, var sikker på at jeg hadde skrevet "new".

ok det ser ut til at det engelske ordet N E W er sensurért her.
Sixr
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 26/02-2008 21:03

Det er ingen steder man bare kan laste ned dette programmet til TI-84?
Har sjekket på education.ti.com som er hovedsia til Texas for sånt, men finner ikke, eller vet ikke hva jeg skal lete etter..
Aner ikke hva andregradslikning er på engelsk :P secondgradeequation?
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

Her kan du laste ned det meste til TI-kalkulator: http://www.ticalc.org/
Geogebra: http://www.geogebra.org/cms/
Utfordringer: http://projecteuler.net/index.php?section=problems

[tex]M_{2147483647}[/tex] er ikke et primtall. 295257526626031 deler det.
Sixr
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 26/02-2008 21:03

Okey, jeg fant det ikke der, men programerte det selv, ser ut til å funke det også :)
dlaw
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 23/09-2008 21:58

Mulig å få en dummie guide til denne andregrads ligning løseren?
forstår at jeg skal inn på prgm, men hva da?
Har sett postene med en lang programeringsliste som skal være løseren, men hvordan skal jeg klare å få denne inn på kalkulatoren når jeg ikke finner knappene en gang? skal jeg hente dette fra en liste eller noe?
Svar