leke matematikk

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mrlee
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 05/09-2007 11:20

Er det noen som kjenner til noen gode matteleker? Jeg leter etter noen morsomme leker (gjerne fysiske) der man også lærer matematikk.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Dette spillet ble jeg vist av noen kinesiske elever. Det er et treningsspill i hoderegning og aritmetiske operasjoner.

Spillet spilles i passelige store grupper. Jeg vil tro 2-3 i hver gruppe er en fin størrelse. Del ut en kortstokk uten billedkort og utpek en "dealer." (Den rollen kan gå på rundgang.) Alle i gruppen må ha penn og papir. Stokk kortene, og la dealeren legge ut 4 kort med siden opp slik at alle i gruppen kan se dem. Poenget nå er å være den første til å bruke tallene på bordet til å få tallet 24 ved å bruke de grunnleggende aritmetiske operasjonene - addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon, (potenser) og selvsagt parenteser. Når eleven har funnet et svar slår han/hun hånden i bordet. Den som først slår hånden i bordet med et gyldig svar får ett poeng. Kortene legges kortene til siden, og spillet fortsetter. Dersom det skulle befinne seg en hånd på bordet som ingen klarer å omgjøre til et gydig regnestykke innen en viss tidsramme (45 sekunder f.eks.) legges de til siden og spillet fortsetter. Vinneren er den som har flest poeng etter at stokken er brukt.

De finnes noen hender som selvsagt ikke kan skrives til et gyldig stykke - 4 ess for eksempel. Men pass på, det finnes mange som eksisterer, men som ikke er så åpenbare. For eksempel, har du kortene 3, 3 7, 7 kan du skape 24 slik:

[tex]7(3 + \frac{3}{7}) = 24[/tex]

Edit: En kanskje enda bedre en er 8, 8, 3, 3:
[tex]\frac{8}{3-\frac 8 3} = 24[/tex]
Hadde vært spennende å utforske sannsynligheten for at de 4 kortene ikke kan gjøres om til 24.
Svar