Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.
Ditto. Men kan man ikke modulær aritmetikk er det bare å legge merke til at siste sifferet i tallet vil ha samme siste siffer som , og finne en smart måte å redusere problemet på.
Hmm, observerer at når man ganger 7 med seg selv, så vil siste sifferet bli 7,9,3,1 og igjen. Og jeg kan bare anta at dette fortsetter i det uendelige. Så var det å finne ut hva man kan dele 2006 på av 1,2,3,4. Vi primtallsfaktoriserer og får:
Vi ser at 2 er det eneste av disse tallene det kan deles på, og derfor må siste tallet være nummer to i rekken, altså 9.
Jeg er aldeles ikke sikker på dette her altså.
Men hvordan observerer man at tallet slutter på det samme som
Nå kan du gange tallet med seg selv uendelig antall ganger. det siste sifferet blir alltid 1. Neste spørsmål er antall nuller foran det siste sifferet :lol:
Helt plain kalkulator. Det eneste den ble brukt til var 2007^2 og 4028049^2 Men det var sikkert ikke lov? Jeg pleier å ha min helt egen måte løse ting på. Problemet ligner veldig på den oppgaven jeg gjør nå. Fjern alle de bakerste nullene og finn de fem siste sifrene i 1000000000000! Den viste seg å være vanskligere enn jeg trodde. Der er det ikke bare å bruke de fem siste siffrene og gange de med hverandre.
Knuta wrote:Helt plain kalkulator. Det eneste den ble brukt til var 2007^2 og 4028049^2 Men det var sikkert ikke lov? Jeg pleier å ha min helt egen måte løse ting på. Problemet ligner veldig på den oppgaven jeg gjør nå. Fjern alle de bakerste nullene og finn de fem siste sifrene i 1000000000000! Den viste seg å være vanskligere enn jeg trodde. Der er det ikke bare å bruke de fem siste siffrene og gange de med hverandre.
Akkurat det er ikke det største problemet. Å finne ut hvor mange nuller 10[sup]12[/sup]! har er en ganske enkel prosess. Det jeg startet med var å ta alle tallene, skrellet for nuller bak og ta de siste 5 sifrene og multiplisere de med hverandre. For hver multiplikasjon ble samme prosessen gjentatt. Men det jeg observerte var at jeg rant totalt ut på tid. Det hadde tatt år på å gjennomføre oppgaven.
Så fant jeg heller ut hvor mange 1,2,3,4 og 5 sifret tall det dreide seg om når nuller og foranliggende siffre som var fjernet og kjørte en lignende opperasjon som jeg gjorde ovenfor. Programmet kjørte igjennom i løpet 0.5 sekunder.
Men det jeg glemte var f.eks. tallet 5[sup]8[/sup] som er lik 390625. Når det ble skrelt bort i prosessen, ble det til 90625. Det er jo 5[sup]5[/sup]*29. Dette gir et feil resultat, 3 nuller for lite og en faktor på 29 i svaret. Problemet er definert, nå er det bare jobben igjen.
Poenget her er at dersom du multipliserer sammen to tall og , er det bare og som påvirker hva siste siffer er i resultatet - Altså, i regnestykket er det bare og som påvirker . (Prøve å bevise dette).
Dermed må man bare undersøke hvordan siste siffer oppfører seg i . Man vil se at siste siffer i tallet skifter syklisk med periode 4. (Prøv å bevise dette og.)
Dermed ser man at dersom n i gir rest 1 ved deling på 4 blir siste sifferet 7. Dersom n gir rest 2 ved deling på 4 er siste siffer 9. Dersom resten er 3 er siste siffer 3, og dersom resten er 0, er siste siffer 1.
Siden 4 helt tydelig er faktor av eksponenten, vil siste siffer være 1.