Matematikk i VG2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Kan noen være så grei å forklare kort om de forskjellige typene matematikk som finnes på dette nivået? :) Jeg vil vite hvor vanskelig/lett de forskjellige typene er, hva de inneholder og hva som er forskjellene mellom dem:)

2P -
2T -
1R -
1S -
X -

På forhånd takk :)
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 357
Registrert: 26/05-2007 22:15
Sted: Oslo/Lambertseter

1P - Praktisk matte, første året på videregående. Lett.
1T - Teoretisk matte, første året på videregående. Litt vanskeligere.

1S - Bygger på 1P eller 1T fra første året. Lett.
2S - Bygger på 1S fra andre året. Lett.

1R - Bygger på 1P eller 1T. Litt vanskeligere.
2R - Bygger på 1R fra andre året. Litt vanskeligere.

Les mer her.
adastra
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 20/08-2006 22:23
Sted: Rogaland

JonasBA skrev:1R - Bygger på 1P eller 1T. Litt vanskeligere.[/url]
1R bygger på 1T og du skal slite hardt for å greie deg der med kun 1P, selv om det i teorien er tillatt å gå 1R etter kun 1P.

X-varianten er et kurs som går mer i bredden, særlig i områder innenfor tallteori, sannsynlighet og statistikk.

For opptak til høyere utdanning er S2 likestilt med R1
vg 3 - R2
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Har vært en del inne på sinur1.cappelen.no og det ser ikke mye vanskelig ut. Læreren min spurte itl og med om jeg ville melde meg på R1-eksamen :P Jeg har nå nettopp begynt på 1T og holder på med lineære grafer. Jadda.
andhou
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 12/03-2007 23:16

Ville ikke si at X er for å gå mer i bredden, VG2 er 3 timer matematikk som fellesfag obligatorisk MED MINDRE man velger R1 som programfag. Da "slipper" man 2P (sannsynligvis 2T og, vet ikke sikkert siden dette ikke tilbys på min skole) og da, etter 3 år sitter man igjen med 87 uketimer, siden man ikke har hatt Matematikk som fellesfag. Derfor satt kunnskapsdepartementet inn X i fjor så de som ville ha R1 men ikke 4 programfag fremdeles får nok timer på vitnemålet. Slik er det jeg har forstått det i forhold til min skole i det minste.

2P - 3 timersfag, tror det er noe av det samme som 1T, muligens litt enklere.
S1/S2 - Ble opplyst da jeg gikk VG1 om at dette var "samfunnsfaglig" matematikk som komnineres bra med sosiologi & sosialantropologi og det der og bygget mest på 1P


...var en jente i klassen min som gikk 1P til uti februar/mars, før hun gikk over til 1T, og tar nå R1, Fysikk og Kjemi. Hun jobbet hardt resten av året og i ferien for å opparbeide seg et "grunnlag" til ikke å måtte slite seg i hjel i år og klarer seg nå helt fint
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Ja, fikk det forklart av læreren min.
2P og 2T er obligatoriske 3-timersfag (så lenge du ikke velger matte som valgfag) for folk som ikke har tenkt til å bruke matten eller ta den videre. For folk som tar matte som valgfag kand e velge mellom 1R og 1S som er 5-timersfag. Dette er valgfag. Dersom man er ekstra interessert, kan man velge X i TILLEGG til enten 1R eller 1S.

Noen som vet hva bokstavene står for?
P = Praktisk
R = Realfag?
S = Samfunnsmatematikk?
T = Teoretisk
X = Xtra? :D
andhou
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 12/03-2007 23:16

X = ukjent? Mye rart i det pensumet i hvertfall :P

Neida...

Men du vet vel ikke om S1/S2 gir realfagpoeng?
Doffen
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 22/05-2005 22:25

andhou skrev:X = ukjent? Mye rart i det pensumet i hvertfall :P

Neida...

Men du vet vel ikke om S1/S2 gir realfagpoeng?
S1 og S2 gir et halvt realfagspoeng hver.

S1 har mye pensum felles med 1T, 2P har absolutt ingenting felles med 1T.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Realist1 skrev:[...] Dersom man er ekstra interessert, kan man velge X i TILLEGG til enten 1R eller 1S.
[...]
Betyr dette at man får flere mattetimer? La oss si at vi konverterer noen norsktimer til mattetimer for eksempel. :D
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

Ja, da får du 8 timer matte i uka. Du vil ikke kunne bytte ut norskfaget, dessverre..
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Søren ... Betyr dette at de som velger dette får utvidet skoledag, eller vil det si at vi får to mattefag i den vanlige "realfagskombinasjonen" (matte, fysikk og kjemi)? Er skolene påkrevd å tilby dette?
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Jeg tenkte jeg ville ta full pakke. 1R, X, Bilogi, Fysikk og Kjemi, men fikk høre at dette sannsynligvis ikke var mulig, fordi timene gikk oppå hverandre. Det var rett og slett ikke mulig å ta alt. Da får jeg et dilemma. Håper det er biologien som krasjer.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Du kan jo selvsagt ta faget som privatist når som helst etterpå, så ikke fortvil. Det kan også være en tanke at det blir ganske mye jobbing, som også kan resultere i fem middels karakterer i stedet for fem toppkarakterer. Har du motivasjonen derimot er det nok ikke mye som kan stoppe deg. :wink:
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

To ting:

De som klarer 2T greit, vil også klare R1 greit.

En fordel med å ta R1 er at du da slipper å repetere alt fra 1T, dersom du trekkes ut til eksamen.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Kan noen forklare meg hva en privatist er? Den delen skjønte jeg ikke.
Svar