Forstørre Trekant

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
galla
Pytagoras
Pytagoras

Har en trekant med mål b=10 h=10 (skrå: 14). Skal så forstørre trekanten så den bli 3 cm større. Er det noe matematisk formel som gjør at jeg enkelt kan regne ut dette? Hvis man bare legger på 3 cm, så blir hjørnene feil. Derfor må jeg tegne en mal hver gang jeg skal regne ut dette.

Tenk deg at du drar ut hele trekanten 3cm, når jeg tegner av dette, tegner jeg en strek på 1,5 cm rundt hele. Jeg må gjøre dette noen ganger når jeg skal måle glass, da får jeg målene på lysåpningen også skal jeg regne ut hva falsmålet skal være.

Firkantet glass kan jeg bare legge på 3 cm på høyde og bredde, så får jeg de riktige målene, men med trekanten så går ikke dette, det er ettellerannet som blir feil.
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta

Hva i all verden betyr 3cm større? Jeg antar at du mener i areal.

[tex]\frac{b + h}{2} + 3 = \frac{b \cdot (h + x)}{2}[/tex]

[tex]x[/tex] er da enten en utvidelse av høyde eller bredde.

Edit: Ugh, skal naturligvis gange høyde og bredde, ikke plusse.
Last edited by JonasBA on 30/09-2007 22:12, edited 2 times in total.
galla
Pytagoras
Pytagoras

Ja jeg mener areal.

Kunne du ha løst ligningen for meg? Så jeg skjønner det litt bedre? har ikke drevet med matte på mange år. Gå utifra at h=10 og b=10.
Olorin
Lagrange
Lagrange

[tex]A=\frac{g\cdot h}2[/tex]

Løs likningen:
[tex]53=\frac{(g+x)\cdot h}2[/tex]

der h=10 og g=10
Last edited by Olorin on 30/09-2007 19:55, edited 1 time in total.
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
galla
Pytagoras
Pytagoras

Skjønner ikke helt dette, er det ikke en enkel måte jeg kan finne ut målene på g+h på en trekant som jeg har utvidet arealet på.

Jeg har tegnet en trekant på 10x10x14, når jeg utvider den 3cm ved tegning blir den ca 15,3x15,3x21,5. (Når jeg tegner den, streker jeg opp 1,5 cm rundt hele)

Hvordan får jeg disse målene uten å måtte tegne opp?
Olorin
Lagrange
Lagrange

Likningen jeg har satt opp er jo ganske enkel, arealet fra før er 50, du vil finne ut hvor mye du må utvide trekanten med for å få 53 i areal. Jeg velger å utvide grunnflaten g med x, løser du likningen så vil du finne ut at du må utvide grunnflaten med 0.6.

Du vet ingenting om trekanten er rettvinklet eller ikke, noe som også er uvesentlig når det er snakk om areal, derfor er langsiden også uvesentlig for den er avhengig av grunnflaten og høyden.

Det finnes såklart mange metoder å regne ut en slik oppgave på, men dette er nok etter min mening den enkleste.

en enklere metode du kan bruke er å sette arealet til 3, du vet ikke grunnflaten men høyden:

[tex]\frac{x\cdot h}2=3[/tex]

[tex]\frac{x\cdot 10}2=3[/tex]

Da kan du løse denne likningen og finne ut hvor mye du må utvide grunnflaten med for å få 3 mer i areal
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
galla
Pytagoras
Pytagoras

Takk, nå skjønte jeg litt mer. Men det er ikke 3 cm mer i areal jeg skal ha. Jeg skal ha en trekant som er 3cm større og da blir den ikke 3 cm større i hjørnene. Den trekanten jeg tegnet opp som er 3 cm større får jo ett areal på ca 133.

Men jeg skjønte oppsettet ditt, så nå er jeg litt nærmere en løsning :)

Men jeg skjønner at det blir vanskelig for deg og forklare når jeg har problemer med grunnleggende mattematikk.
Olorin
Lagrange
Lagrange

Okey, syntes du sa selv at det var 3 mer i areal du var ute etter ;)

Regner med det ordner seg da!

Mente du 3cm større i omkrets da? :P
galla
Pytagoras
Pytagoras

Ja, det er selvsagt omkretsen :)

Men jeg bruker like lang tid på å løse ligninger som å tegne opp, og så måle etterpå.

Tror jeg skal kontakte noen som kan lage en type kalkulator til meg hvor jeg bare kan plette inn tallene på grunnlinje og høyde.
Emilga
Riemann
Riemann

galla wrote: Tror jeg skal kontakte noen som kan lage en type kalkulator til meg hvor jeg bare kan plette inn tallene på grunnlinje og høyde.
Hvis du har problemer med matematikk er ikke det veien å gå for å bli bedre.
galla
Pytagoras
Pytagoras

Vil ikke vite dette for å bli bedre, men for å gjøre en arbeidsoppgave jeg har enklere.

Ofte får vi av kunder ett lysmål av ett glass, er dette glasset firkantet kan vi jo bare legge på 2,5-3cm så passer glasset i vindusfalsen(kommer ann på hvor stor fals selvsagt), men med trekanter så blir det helt feil og da passer ikke glasset.
Emilga
Riemann
Riemann

Da kan kalkulator være greit, ja. :D
Olorin
Lagrange
Lagrange

Skjønner hva du mener her, men litt vanskelig å hjelpe deg fordi jeg ikke _helt_ forstår hvor problemet ditt ligger ;)
galla
Pytagoras
Pytagoras

Olorin wrote:Skjønner hva du mener her, men litt vanskelig å hjelpe deg fordi jeg ikke _helt_ forstår hvor problemet ditt ligger ;)
Problemet mitt er at jeg må tegne opp trekanten på 10x10, (eller f.eks 200x200) så merke opp en strek 1,5 cm utenfor og rundt hele trekanten, så den skal passe i falsen.

Det hadde vært enkelt hvis jeg bare kunne ha lagt på 3cm på G og H, men pga hjørnene så blir det mer enn 3 cm. Og da passer ikke glasset.

Så det jeg er ute etter er ett regnestykke som kan regne ut dette, istedenfor at jeg må tegne trekanten, utvide den og så ta mål. Tegn en trekant selv og strek opp 1,5 cm rundt, så ser du at hjørnene kommer mye lengre ut.

Skjønner du?
Post Reply