Brøkregning. må få mest ut av materiale som skal brukes.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
86Ivar
Pytagoras
Pytagoras

Hei.
Jeg og min bror holder på med ett prosjekt der vi må sage noen stokker opp i flere mindre ...stokker :)
Stokkene som skal sages opp (materialet vi skal bruke) er i ganske så forskjellig lengde, jeg har målt dem alle, og vi har regnet ut at vi kun har noen få meter tilovers.

Det skal sages ut stokker med 5 forskjellige lengder, med x antall av hver.

Så var det problemet:
La oss si at jeg skal sage ut den minste stokken i serien som er på 384mm, og jeg kutter den ut fra en stokk på 760 mm, dette er selvsagt dumt, fordi jeg da har svinnmateriale 376mm som jeg ikke kan bruke.

Så, er det noen mulighet for å kunne regne ut hvordan jeg skal få mest ut av stokkene? det er jo ganske mangen muligheter når jeg har fem forskjellige lengder som skal sages, kan jo feks bli, en av hver lengde som skal sages av eks en 3,5 meters stokk.

Takker for alle svar :)
arildno
Abel
Abel

Gruble, gruble, åh nei..jeg holdt på å gå i baret!

Du er visst en ordentlig luring, eller hva? :wink:
Post Reply