Newtonmeter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
somlind
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 03/10-2007 20:07

Hei er det noen her som kan være behjelpelige med å regne om 45 NM om til kilo??? Har en mann som trenger å vite det,holder på å skru bil :P

På forhånd takk:)
Pachinko
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 30/09-2007 18:02
Sted: Porsgrunn

Litt usikker på hva du er ute etter, og vet ikke om jeg er kvalifisert nok til å svare, men here goes. Newtonmeter er ikke i seg selv en betegnelse på vekt, tror jeg. Men newton i seg selv kan brukes til å beskrive hvor sterkt tyngdekraften trekker på et legeme, som igjen er det vi (indirekte) måler på en vekt.

1 kg tilsvarer ca 9,8 N (og 1 N tilsvarer altså litt over 100 g)

Med andre ord, 45 Nm = (45/9,8) kg m = 4,6 kg m? Jeg vet ikke hva dette egentlig betyr.
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

[tex]N = \frac{m\cdot kg}{s^2}[/tex]

Følgelig blir: [tex]Nm = \frac{m^2\cdot kg}{s^2}[/tex]

Newtonmeter forteller om dreiemoment.

http://en.wikipedia.org/wiki/Newtonmeter
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

somlind skrev:Hei er det noen her som kan være behjelpelige med å regne om 45 NM om til kilo??? Har en mann som trenger å vite det,holder på å skru bil :P

På forhånd takk:)
[tex]Nm[/tex] er en enhet som betegner dreiemoment, mens [tex]kg[/tex] betegner masse. Å regne om dreiemoment til masse blir litt som å regne om strømstyrke til tid - altså umulig.

Det du nok i stedet spør om er en slags fornuftig tolkning av hvordan man skal tolke et dreiemoment på 45 Nm, der man sammenligner det blant annet med en masse.

Det kan f.eks gjøres slik:
Dersom du til en dreieakse fester en horisontal stiv stav med lengde 1 m, så vil det å plassere ca 4,6 kg i enden av denne staven utgjøre et dreiemoment på ca 45 Nm.

Her har jeg brukt at tyngdens akselerasjon er ca 9,8 [tex]m/s^2[/tex]
Svar