Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Bare for å pirke her, men det er ikke en gyldig grunn til å si at resultatet er riktig fordi det gir riktig verdi for én x. La oss si at man har gjort en forkortningsoppgave, og fikk 2x. Du tester med tallet 2 og får 4, og det gjør det riktige resultatet også. Men det betyr ikke at 2x er riktig svar. x^2 er også et mulig riktig svar.
Men det er jo greit å teste det for det gir jo som oftest ikke lik verdi for en tilfeldig valgt x.
Jarle10 wrote:Bare for å pirke her, men det er ikke en gyldig grunn til å si at resultatet er riktig fordi det gir riktig verdi for én x. La oss si at man har gjort en forkortningsoppgave, og fikk 2x. Du tester med tallet 2 og får 4, og det gjør det riktige resultatet også. Men det betyr ikke at 2x er riktig svar. x^2 er også et mulig riktig svar.
Men det er jo greit å teste det for det gir jo som oftest ikke lik verdi for en tilfeldig valgt x.
Men dette er en forkortningsoppgave, ikke en ligning.. Ser ikke helt poenget med denne "pirkingen" Man putter en verdi inn for evaluere svaret. Og hvordan hadde du kommet frem til "x^3" hvis du fikk 3x. Er plutselig verden snudd rundt og 3x blitt = x^3?? Hva kunne du gjort bedre ved denne oppgaven?
Jeg snakker rent hypotetisk, og jeg antydet ikke at svaret er feil. Skal prøve å omformulere meg. La oss si du har fått en oppgave du skal forkorte. La oss si (x+1)(x-1), og du har kommet fram til (3x)/2. (Som klart er feil). Du tester for et tall, x=2 og ser at (2+1)(2-1)=3
så tester du x=2 i svaret ditt: 3*2/2 = 3. Du fikk samme verdi. Men som du ser betyr ikke det at svaret er riktig.
Ser poenget til Jarle
Men hvis det var evalueringen du var ute etter så var kanskje ikke løsningen min så bra siden ejg kun tok med ett mellomledd siden jeg tok resten i hodet.
Jarle, hva med den andre oppgaven da? Den var jeg svært usikker på.
Men stor sansynlighet kommer man fram til et så galt svar i forhold til den enkle oppgaven? Når mer kompliserte forkortningsoppgaver spiller inn så er sjansen minimal for at det der kan skje. For å være helt sikker på at forkortningen stemmer kan man jo prøve med 2 eller 3 forksjellige testverdier. Stemmer ikke forholdene til f.eks "utfallet av 3" og "utfallet av 2" Da er sjansen stor for at forkortingen er feil.
Ville bare sjekke om jeg hadde gjort det riktig på oppgave 1. Det holdt massevis med et mellomledd.