Studere matematikk i utlandet, hvor og hvorfor?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Aksiom
Cayley
Cayley
Innlegg: 67
Registrert: 17/09-2007 21:49

Hoy!

Har lest forumet her en stund, og har skrevet et par innlegg som gjest (det gikk visst ikke mer?), men nå skal jeg for alvor ta dere i bruk. :)

Det har seg slik at det ikke er så alt for lenge til jeg skal søke høyere utdanning, og jeg sliter med å bestemme meg for hva jeg har lyst til. Siden jeg alltid har hatt interesse og talent for matematikk har det aldri vært den minste tvil om at det er dette som blir hovedfaget. Det står mellom Trondheim og utlandet, dersom valget faller på Trondheim blir det Matematikk & Statistikk - http://www.ntnu.no/studier/bmast eller Fysikk & Matematikk - http://www.ntnu.no/studier/fysikk-matematikk da trolig med en mastergrad i industriell matematikk tre år senere. Av disse to heller jeg mest mot førstnevnte, for der både kan og skal man visst ha mer fokus på ren og/eller teoretisk matte fremfor den anvendte delen av faget, og i tillegg er det deler av fysikken som ikke interesserer meg til den grad at jeg kan tenke meg en universitets-utdanning innenfor dem.

Men så til den spennende delen; det store utland. Frister meg å ta universitets-/høyskoleutdanningen min i utlandet, og da aller helst i Skottland eller Irland. Vet mange sier Kina er lurt fordi språket er viktig å lære, men det er utelukket, tror ikke jeg vil ha noe glede av språket utenom eventuelle forretninger, og jeg kan heller ikke tenke meg å bo i Kina/leve et kinesisk levesett. Andre steder i Europa er nok ikke så galt, men vil helst til et engelsk- eller tyskspråklig land. Har prøvd å google litt, men klarer ikke finne noen skikkelig liste eller informasjon om hvor man kan utdanne seg som hva... Så, dersom noen av dere sitter med erfaring og/eller viten om en realfagsutdanning (hovedsaklig matematikk, kan muligens suppleres med litt fysikk) i utlandet, del gjerne! Hvilke skoler er virkelig gode? (dette er kanskje det viktisgte) Hvordan er inntakskravene? (Så lenge det ikke er helt ekstreme krav, typ 65 poeng og oppover bør det ikke være noe problem) Hvordan er miljøet? Og så videre og så videre.

USA er forøvrig ikke et galt alternativ det heller, dersom et stipendiat dekker de avsindige utgiftene man har ved gode skoler der. Noen som vet om det faktisk gjør det?

På forhånd takk!
Aksiom
Cayley
Cayley
Innlegg: 67
Registrert: 17/09-2007 21:49

Opp!

Da det virker som jeg ikke får noe svar på den opprinnelige posten stiller jeg heller et "enkelt" spørsmål: Hvilke undervisningsinstitusjoner anses for å være de mest prestisjetunge i verden når det kommer til matematikk?

:)
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Fys.mat er misforstått! Du kan ta akkurat de samme faga, bare at du får litt mer anvendte fag i tillegg. Og det har du ikke vondt av.
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Magnus skrev:Fys.mat er misforstått! Du kan ta akkurat de samme faga, bare at du får litt mer anvendte fag i tillegg. Og det har du ikke vondt av.
Det der klarer jeg ikke helt å se matematikken i. Hvis du tar noen fag du egentlig ikke vil ha, må vel det nødvendigvis gå på bekostning av noe annet? Menmen, uansett hva og hvor du velger vil du nok bli nødt til å ta noen fag du har mindre lyst på.
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Så lenge man slipper norsk, historie og religion...
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

sEirik skrev:Så lenge man slipper norsk, historie og religion...
Enig!
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Av disse to heller jeg mest mot førstnevnte, for der både kan og skal man visst ha mer fokus på ren og/eller teoretisk matte fremfor den anvendte delen av faget, og i tillegg er det deler av fysikken som ikke interesserer meg til den grad at jeg kan tenke meg en universitets-utdanning innenfor dem.
Er dette jeg sikter til. Poenget mitt er at man kan ta en like teoretisk utdannng selv om man kommer fra fysmat. Eneste forskjellen er at man kan velge litt "friere" på bmast 2.året, men egentlig er det ganske opplagt hvilke fag man velger. NTNU har tre avdelinger for rein matte - analyse, algebra og topologi. Det er intet problem å komme i noen av de gruppene om man kommer fra fys.mat.. Men det med fysikken har du rett i, du må gjennom noen fysikkfag (teoretisk sett greie, labmessig kjipt), og det er vel kanskje grunnen til at flere som går bmast valgte bmast framfor fysmat. Dog, er ikke så mange som går bmast;-)

Uff, nå ble jeg veldig partisk ser jeg. Det står ingenting tilbake på å gå BMAST, hvis matematikk er det eneste du liker. Dere er en mindre gruppe, og du får dermed lettere og bedre kontakt med de ansatte på instituttet. F.eks de som er studasser ved bmast har direkte kontakt med faglærer under utviklingen av øvingstimer, mens vi på siv.ing må har fullstendig upersonlige møter med noen ukjente overstudasser(som egentlig ikke ser ut til å ha lyst til å være der).

Men min mening er den at man stort sett tråkker gjennom den samme møkka først 3 semester. Så får rein matte litt mer frihet før, og du må passe på å ta nok teknologiske emner ved ind.mat. Men altså... Hvis du ønsker å safe - velg fys.mat og ta ekstra fag: ) Da får du samme firihet, men med litt større arbeidsmengde. Men nå skal det nevnes at fag som ITGK, kjemi og matematikk 1 ikke er alt for mye jobb....
Aksiom
Cayley
Cayley
Innlegg: 67
Registrert: 17/09-2007 21:49

Tusen takk for flotte svar!

Dersom det blir NTNU tror jeg det faller på bmast. Føler jeg gjerne kan slippe unna litt fysikk (ironisk nok er det den kvantifiserte biten jeg misliker mest (da selvfølgelig kvantifisert som i oppdelt, altså "regne med tall", ikke som kvatefysikk)).

Blir nok til at jeg søker litt rundt i verden, har funnet ut at man ikke kan få mer enn omtrent 160 000 i stipend fra lånekassen, skal jeg på MIT, CalTech eller liknende sitter jeg altså igjen med 50-70 000 i egenandel hvert år. Er litt kjipt å sitte igjen med et studielån på 300 000 ekstra når man er ferdig, men får se hvordan det blir.

Takk for hjelpen folkens :)
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Det er lenge siden jeg gikk på ”NTH” og jeg kjenner ikke helt de forkortelsene dere nevner, men vil allikevel komme med et par kommentarer.

Personlig gikk jeg på UMIST (Manchester) og trivdes godt med det.

Jeg mener at man bør studere i utlandet dersom man har mot og gjennomføringsevne. Den totale pakken man får er mye rikere enn om man bare gå å ”subber” på Blindern eller NTNU. Dette er ikke ment som en nedvurdering av de studenter som velger å ta hele sin utdannelse i Norge, bare konstatering av et erfart faktum.

Når jeg snakker om pakke mener jeg livet. Man får erfaring i et eller flere fremmede språk. Man får erfaring i å håndtere kulturer som er forskjellige fra den norske. Man får en del erfaringer i det å klare seg med de daglige gjøremål ( en bekjent av meg påsto at han brukte 70% av sin energi på det (Mali), men han var biolog, he he.).

Jeg tror at når det gjelder faglig tyngde i matematikk finnes det mange alternativer 2-3 gode i England. Og 3-4 brukbare i USA. Og et hav av steder nesten like gode over hele verden. Hva med Russland?? Hva med India. Dette må da være steder som er ”up and coming”.

Poenget mitt er: Dersom dere ønsker å dra utenlands, ikke bare se på institusjonen, men se på alt det andre rundt, som bidrar til å gjøre dere til hele harmoniske mennesker (ja jeg vet, dette hørtes kvalmende ut). :shock:
Lykke til!
Kenneth
Svar