Funksjonen gir en rekke ett-tall. f.eks
Det skulle ikke by på store problemer å finne ut om
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Vel det har i allefall jeg digre problemer med å gjøre. I følge mine algoritmer så er f(19) et primtall. Hvis det viser seg at det ikke er et primtall så må jeg revurdere litt av hvert. Jeg skal kontrollsjekke det senere om det ikke er en eller annen som kan bekrefte.Magnus wrote:Vis at funksjonen aldri genererer primtall, utenom 11.
Utenom 11 sjølsagt...Magnus wrote:Oi, beklager. Jeg mente "vis at funksjonen aldri genererer kvadrattall":-)
Magnus wrote:Skulle være 1... : pmrcreosote wrote:Utenom 11 sjølsagt...Magnus wrote:Oi, beklager. Jeg mente "vis at funksjonen aldri genererer kvadrattall":-)
AlleJonasBA wrote:er delelig med fordi tallet er delelig med . Hvorvidt det er delelig med var ikke like åpenbart ..
Puhhh!!!! Nå vart jeg redd ja... Satt og lurte på om mine algoritmer hadde klikka helt, det hadde betydd masse ekstraarbeid. Men det var en fin side det der. Intressant.mrcreosote wrote:Ser ut til å stemme det, Knuta. Ta en kikk på http://primes.utm.edu/glossary/page.php?sort=Repunit (Legg spesielt til den lekre Word Art-en øverst til høyre...)
Det som er sant (og er ei oppgave å vise for den interesserte) er at vi aldri får ut et melkebasert påleggtall om vi anvender f på et sammensatt tall.