Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Er desverre ikke helt med på hva du mener her, men for å prøve å forklare hva jeg gjorde litt bedre kan jeg si dette:
Metoden kalles vel addisjonsmetoden i grunnskolen: Jeg legger sammen høyresidene og venstresidene i de to ligningene. Denne ligningen har da samme løsning, siden jeg egentlig legger til samme tall på begge sider.
Jeg er da så heldig at y-variablen " forsvinner" og jeg sitter igjen med en ligning med bare x som ukjent.
I den andre oppgaven bruker jeg samme metode, men må først tilpasse den andre ligningen slik at jeg har et passende antall y-er i den. Derfor ganger jeg både høyre og venstresiden med 4. Da får jeg riktig antall y-er, uten å endre løsningene.
Cauchy wrote:Er desverre ikke helt med på hva du mener her, men for å prøve å forklare hva jeg gjorde litt bedre kan jeg si dette:
Metoden kalles vel addisjonsmetoden i grunnskolen: Jeg legger sammen høyresidene og venstresidene i de to ligningene. Denne ligningen har da samme løsning, siden jeg egentlig legger til samme tall på begge sider.
Jeg er da så heldig at y-variablen " forsvinner" og jeg sitter igjen med en ligning med bare x som ukjent.
I den andre oppgaven bruker jeg samme metode, men må først tilpasse den andre ligningen slik at jeg har et passende antall y-er i den. Derfor ganger jeg både høyre og venstresiden med 4. Da får jeg riktig antall y-er, uten å endre løsningene.
Håper dette hjalp..
her ganger jeg med 4
1,5x-2y=-1
6x-8y =-4
x+6x-2y+8y=-1+-4
10y=-5
y=2
eller
er jeg på villspor ???
Cauchy wrote:Er desverre ikke helt med på hva du mener her, men for å prøve å forklare hva jeg gjorde litt bedre kan jeg si dette:
Håper dette hjalp..
her ganger jeg med 4
1,5x-2y=-1
6x-8y =-4
x+6x-2y+8y=-1+-4
10y=-5
y=2
eller
er jeg på villspor ???
den øverste forstår jeg ennå desverre ikke.jeg er stokkk stein dum.
x+y=1
2x-y=5
skal finne y?
y-y+x+2x=1+5(1-5)
y-y=-1
y=-1
vet ikke om dette er rett heller må prøve meg fram
Det kan kanskje hjelpe å sjekke leksikonet på denne siden, og se på addisjonsmetoden der. Det er mye mer ryddig forklart enn hva jeg gjorde i forumet!!