e^x derivert
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Guru
Anta at funksjonen f(x) er lik sin egen derivert, altså . Prøv å løse denne differensialligninga! Klarer du det vil du oppdage at læreren din har vært litt slurvete.
-
- Guru
Helt i orden, fint du er nysgjerrig.
Du kan løse denne ligninga ved å gange opp med dx på hver side. Dette er ikke en helt lovlig operasjon siden dx ikke kan betraktes som et vanlig tall, men det duger ofte til å forklare allikevel. Regninga stemmer dessuten.
I alle fall, vi ender opp med når vi stokker litt. Hvis vi nå integrerer begge sider får vi som etter integrasjon gir . Hvis du roter videre med denne (du må gjøre noen småtriks her, prøv!) får du for en konstant A.
Vær oppmerksom på at dette hverken er fyldig eller presist, men kun idégrunnlaget.
Du kan løse denne ligninga ved å gange opp med dx på hver side. Dette er ikke en helt lovlig operasjon siden dx ikke kan betraktes som et vanlig tall, men det duger ofte til å forklare allikevel. Regninga stemmer dessuten.
I alle fall, vi ender opp med
Vær oppmerksom på at dette hverken er fyldig eller presist, men kun idégrunnlaget.
-
- Euler
Når det gjelder et bevis for at så har jeg også et å komme med.
Vi må nå vise at .
En av definisjonene på er . Setter vi det inn i grenseverdien vi skal vise, får vi:
Altså har vi at . Da er
.
Dere bevisfolk, er det et godt nok bevis?
Vi må nå vise at
En av definisjonene på
Altså har vi at
Dere bevisfolk, er det et godt nok bevis?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Etter nærmere ettertanke tror jeg at beviset ditt muligens ikke er helt godt. Har tenkt litt på det i det siste, og jeg har en mistanke om at formelenVektormannen wrote:Når det gjelder et bevis for atså har jeg også et å komme med.
er avledet av nettopp definisjonen av den deriverte, som også var det du brukte for å vise det du prøvde på.
Det blir som om jeg skal bevise egenskaper ved trekanter ved å bruke de trigonometriske funksjonene.
Er proffene enige med meg, eller roter jeg nå?
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
-
- Euler
Ah, i såfall blir det jo helt feil ja. Blir absurd å bevise noe ved å benytte det i beviset ja 

Elektronikk @ NTNU | nesizer