Jeg skal lage en algebra oppgave som har tilknytning til virkelighetens verden og samtidig ha med algebra å gjøre. Oppgaven skal være på et nivå slik at det gir utfordring til de fleste elevene i en ungdomsskole, derfor bør den være flerdelt. Kan noen hjelpe meg? er så lenge siden jeg har hatt matematikk:P
Med fasit
Algebra oppgave
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hva med en "maksimaliseringsoppgave" - la elevene tenke seg at de har en gitt lengde gjerde, og vil ramme inn størst mulig areal?
- La dem undersøke hvilket areal de får for rektangler i ulike proporsjoner.
- Plott dette på en graf
- La dem gjette på hvilken proporsjon som gir det største arealet
- Bevis formodningen med algebra
- La dem undersøke andre figurer - triangler, ellipser...
Konkrete oppgaver og fasit får du utarbeide selv.
- La dem undersøke hvilket areal de får for rektangler i ulike proporsjoner.
- Plott dette på en graf
- La dem gjette på hvilken proporsjon som gir det største arealet
- Bevis formodningen med algebra
- La dem undersøke andre figurer - triangler, ellipser...
Konkrete oppgaver og fasit får du utarbeide selv.
Nei, vet du hva! Det får du jammen meg gjøre selv! Har du et konkret problem med å sette sammen oppgaven som du kan peke på, kan du heller spørre på nytt.
Det du trenger er å lære deg matematikken du trenger, så du selv kan tenke deg til hvordan en slik oppgave skal konstrueres. Finn deg en "matematikk med teskje"-bok, og lær deg matematikk på nytt dersom matematikken ikke sitter slik den skal. Hvis dette virkelig skal brukes i undervisning av ungdomsskoleelever, mener jeg det minste som kan kreves av oppgavegiveren er at han/hun selv har kontroll over materialet.
Det du trenger er å lære deg matematikken du trenger, så du selv kan tenke deg til hvordan en slik oppgave skal konstrueres. Finn deg en "matematikk med teskje"-bok, og lær deg matematikk på nytt dersom matematikken ikke sitter slik den skal. Hvis dette virkelig skal brukes i undervisning av ungdomsskoleelever, mener jeg det minste som kan kreves av oppgavegiveren er at han/hun selv har kontroll over materialet.
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Kan du fortelle meg hva som gjør at du, som ikke har hatt matematikk på lenge, plutselig skal lage en oppgave for ungdomsskoleelever?
Han har jo allerede hjulpet deg med problemstillinger. Dette forumet er ikke en fabrikk for ferdige løsninger, men skal gi pekepinner for hvordan løsning kan oppnås. Forumets medlemmer gir ikke ferdige løsninger på problemer, men prøver å rettlede den som stiller spørsmålet til å finne løsningen på egenhånd.
Halla jeg har lekser så gidder ikke dere å bare gjøre de for meg a?
Ikke?
Hva jammen, trodde liksom dette skulle være et hjelpeforum, men neivel a, får sitte meg ned og nerde så jeg blir like gode som dere. Trodde dette skulle være et forum for de som ville ha leksene gjort uten noe stress og ikke bare for Einsteiner som ikke har problemer med noen ting.
-----
Utakkneeemliiig.
Ikke?
Hva jammen, trodde liksom dette skulle være et hjelpeforum, men neivel a, får sitte meg ned og nerde så jeg blir like gode som dere. Trodde dette skulle være et forum for de som ville ha leksene gjort uten noe stress og ikke bare for Einsteiner som ikke har problemer med noen ting.
-----
Utakkneeemliiig.