Vektorregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Matteslusken
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 17/09-2007 01:22

Skal finne lengden til en vektor uttrykt med parameteren (tallet) t.

Vet ikke hvordan man skriver tegnet for vektor her, så jeg skriver bare

Vx istdetefor x med en pil over, så får de som har greie på det fortelle meg hvordan jeg kan skrive en vektor her!

Vx = [ [symbol:rot] (1+2t), t]

Har da prøvd å forenkle dette så godt det lar seg gjøre og kommet frem til:

|Vx| = [symbol:rot] (t^2+2t+1)

Spørsmålet da, er dette en riktig løsning ?

Går det ann å "forkorte" det noe mere?

Tenkte på ABC formelen, men med disse tallene ville den gi -1, og det gir bare ingen mening. Syntes bare at svaret ikke så så veldig pent ut, og tenkte at det muligens måtte være en sjanse for å forkorte det ennå mer? Mulig jeg tar feil.
fish
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 526
Registrert: 09/11-2006 12:02

Du har generelt at

[tex]|[a,b]|=\sqrt{a^2+b^2}[/tex]

Det ser da ut til at du har regnet korrekt ved å sette inn

[tex]a=\sqrt{1+2t}[/tex] og [tex]b=t[/tex] (men ikke alle t-verdier er "lovlige").

Bruk av vektortegn: [tex]\vec A[/tex]

(se på tex-koden)
Matteslusken
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 17/09-2007 01:22

fish skrev:Du har generelt at

[tex]|[a,b]|=\sqrt{a^2+b^2}[/tex]

Det ser da ut til at du har regnet korrekt ved å sette inn

[tex]a=\sqrt{1+2t}[/tex] og [tex]b=t[/tex] (men ikke alle t-verdier er "lovlige").

Bruk av vektortegn: [tex]\vec A[/tex]

(se på tex-koden)
Slik ja: [tex]\vec A[/tex]

Flott! Har gjort det slik du sier. Hva mener du med at ikke alle verdier av t er "lovlige"? Mener du at svaret jeg har kommet frem til et tilfredsstillende svar på oppgaven?
fish
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 526
Registrert: 09/11-2006 12:02

Det var bare det at det som står under et kvadratrottegn ikke kan være negativt. Du må altså ha [tex]t\geq -\frac{1}{2}[/tex].

Hvis du er observant, vil du se at det som blir stående under rottegnet er lik [tex](t+1)^2[/tex], slik at vektorlengden blir [tex]|t+1|[/tex]. Hvis du da forutsetter [tex]t\geq -\frac{1}{2}[/tex], ser du at du kan droppe absoluttverditegnet.
Matteslusken
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 17/09-2007 01:22

fish skrev:Det var bare det at det som står under et kvadratrottegn ikke kan være negativt. Du må altså ha [tex]t\geq -\frac{1}{2}[/tex].

Hvis du er observant, vil du se at det som blir stående under rottegnet er lik [tex](t+1)^2[/tex], slik at vektorlengden blir [tex]|t+1|[/tex]. Hvis du da forutsetter [tex]t\geq -\frac{1}{2}[/tex], ser du at du kan droppe absoluttverditegnet.
Takker for god hjelp! Burde sett den der, men var ikke observant nok!
Svar