Brøk (ikke så vanskelig for den som klarer brøk :o)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
cecilia
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 13/06-2007 09:12
Sted: vestlandet

heisann.. jeg skal finne likningen for denne linja... punkt Æ(-1, 2/3) punkt Ø(3, 5/4) så skal jeg nå finne stigningstall.. og det går fint.. men nå står jeg fast med :roll:

7/12 oppå /4 (alstå en dobbel brøk, dvs... 7/12 oppå og 4 under..) jeg og brøk går ikke helt godt... vil gjerne ha litt hjelp og gjerne litt forklaring og... :wink:
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Dette er såkalt brudden brøk, som kan være litt tricky i starten. :)

Jeg bruker følgende regler for å løse brudden brøk og synes det fungerer ganske bra.

Om du har en brøk delt på en brøk har du sikkert lært tidligere at du skal gange med den omvendte brøk.

Det vil si at om du har brøken 2/5 delt på 3/9 så skal du gange brøken i telleren med den omvendte av den i nevneren.

[tex]\frac{\frac{2}{5}}{\frac{3}{9}}=\frac{2}{5} \cdot \frac{9}{3} = \frac{18}{15} = \frac{6}{5}[/tex]

Du kan tenke på samme måte i ditt tilfelle:
[tex]\frac{\frac{7}{12}}{4} = \frac{7}{12} \cdot \frac{1}{4} = \frac{7}{48}[/tex]
om du her tenker at 4 er det samme som [tex]\frac{4}{1}[/tex] og den omvendte av det blir [tex]\frac{1}{4}[/tex]

Håper dette ble forståelig - bare spør om noe ble uklart. :)
cecilia
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 13/06-2007 09:12
Sted: vestlandet

tusen takk :D
jeg fikk det samme svaret selv... men det jeg og lurer på er likningen... den ble liksom litt rar...
y=7/48x+b....
Svar