Ikke substitusjon, men funker fint med delbrøksoppsp

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Veber
Noether
Noether

Heisann, jeg sitter med en oppgave hvor jeg først prøvde med på substitusjon (ja, jeg var blind da) som jeg fikk feil resultat på, mens at delbrøksoppspaltning gikk fint.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor substitusjonen ble feil.

Regnestykket ser ut som følger:
[tex]\int \frac {5}{x^2-9}dx[/tex]

Setter 5 utafor
[tex]5 \int \frac {1}{x^2-9}dx[/tex]

Så får jeg når jeg døper u
[tex]u=x^2-9[/tex] -> [tex]\frac {du}{dx} = 2x[/tex] -> [tex]dx = \frac {du}{2x}[/tex]

Og når jeg setter inn u så får jeg
[tex]5 \int\frac{1}{u} \cdot \frac{du}{2x}[/tex]

Og så mener jeg at jeg har lov til å sette 1/(2x) utafor pga u er fri variabel når deriveres mht u (og ikke x), så da blir det igjen:
[tex]\frac {5}{2x} \int \frac {1}{u} \cdot du[/tex]

Så løser jeg integralet og ender opp med:
[tex]\frac {5}{2x} \cdot ln(u)[/tex]

Og til slutt erstatter/omdøper jeg u og får
[tex]\frac {5}{2x} \cdot ln(x^2-9)[/tex]

Men svaret jeg får blir feil, men jeg klarer ikke se hvor feilen er.
TrulsBR
Dirichlet
Dirichlet

x er ikke en fri variabel fordi x er avhengig av u, du bør nok heller prøve på delbrøksoppspalting her, ja.
Veber
Noether
Noether

TrulsBR wrote:x er ikke en fri variabel fordi x er avhengig av u, du bør nok heller prøve på delbrøksoppspalting her, ja.
OK, takk. Hadde en liten misstanke om at det var her feilen lå :D

Og joda, jeg har fått løst oppgaven via delbrøksoppspaltning, men ville bare finne ut hva jeg gjorde feil da jeg regnet på denne måten, men nå er det forsåvidt avklart.

Eneste spm nå er om denne lar seg løse vha substitusjon i det hele tatt :P
Altså at jeg på etellerannet vis går videre herfra:
[tex]5 \int\frac{1}{u} \cdot \frac{du}{2x}[/tex]
arildno
Abel
Abel

Start på nytt, med variabelskiftet x=3Cosh(v), hvor Cosh(v) betegner hyperbolsk cosinus.
Veber
Noether
Noether

arildno wrote:Start på nytt, med variabelskiftet x=3Cosh(v), hvor Cosh(v) betegner hyperbolsk cosinus.
Det er over mitt nivå. cosh sier meg ingenting :oops:
daofeishi
Tyrann
Tyrann

Veber wrote:
arildno wrote:Start på nytt, med variabelskiftet x=3Cosh(v), hvor Cosh(v) betegner hyperbolsk cosinus.
Det er over mitt nivå. cosh sier meg ingenting :oops:
Så benytt deg av at [tex]\frac{1}{x^2-9} = \frac{1}{6(x-3)} - \frac{1}{6(x+3)}[/tex]
Post Reply