Ligninger!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
gullklomp
Fibonacci
Fibonacci

Hei! jeg har nettopp byttet matte lærer, og den ene forklarte hvordan man skal løse ligninger, men den jeg har nå sier jeg skal gjøre regne ligninger på en helt annen måte! er det noen som vet hvordan jeg skal regne ligninger sånn på ordentlig?

gullklomp :wink:
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta

Det finnes ikke èn måte å regne ut likninger, på samme måte som at det ikke finnes èn måte å tegne et bilde. Fortell oss heller hva de to lærerene dine sa, så tar vi det fra der.
Publius
Cayley
Cayley

Du kan si det slik at det finnes 4 regler for løsning av ligninger, og disse lærer du uansett:

flytt og bytt: du kan flytte et tall fra en side av likhetstegnet, men da må du bytte fortegn. Eksempel: x-1 = 1 <=> x = 1 + 1

gange: du kan gange med et tall på begge sider av likhetstegnet, men det må være det samme tallet. Eksempel: x/7 = 3 <=> 7 * x/7 = 3 * 7

dele: du kan dele på begge sider av likhetstegnet, men det må være med det samme tallet. Eksempel 3x = 9 <=> 3x/3 =9/3

bytte fortegn: du kan bytte fortegn foran et ledd, men dette må gjøres på begge sider av likhetstegnet. Eksempel: -x = 3 <=> x = -3
Vektormannen
Euler
Euler

Når det gjelder ganging og deling må det legges til at du har lov å gange og dele på begge sider av likhetstegnet med samme tall utenom 0.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Post Reply