Finn sidene i en likesidet trekant

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest med problemer

Sitter her med en vanskelig oppgave. Opplysningene jeg har fått er ganske enkelt: En likesidet trekant har et areal lik 64 cm2. Finn lengden av sidene.
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Du setter først opp likningen for arealet av en trekant. A=G*H/2, hvor G er grunnlinje, og H er høyde. G og H er ukjente. I en likesidet trekant er alle vinkler 60 grader, som gjør at vi kan sette opp en likning til, nemlig tan(60)=H/((1/2)*G). Dette ser vi hvis vi deler trekanten opp i to like deler langs midten. Da får vi to rettvinklede trekanter. Løser vi dette likningssettet (spør hvis du ikke skjønner hvordan) får vi at G=12,16 og H=10,53. Strengt tatt er vi bare interessert i G, ettersom alle sidene er like lange som denne. :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Jalli
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 14/12-2004 20:33

Siden denne tråden er i kategorien ungdomsskole og nedover tipper jeg at tangens ikke har blitt introdusert ennå. Det er vel heller ikke nødvendig å bruke. Formelen A = G*H / 2 er grei nok. Her har vi jo G er lik ene siden. Om vi setter sidelengden lik x, så kan vi sette opp en formel for H av x ved hjelp av pytagoras. Om vi trekker høyden ned på grunnlinjen så treffer vi midt på denne. Altså får vi ved pytagoras at høyden blir lik:

h[sup]2[/sup] = x[sup]2[/sup] - (x/2)[sup]2[/sup]

Når du da vet arealet har du en formel uttrykt ved x alene som du kan løse.
"Jeg er ikke rasist, rasisme er ulovlig. Bare svarte folk gjør ulovlige ting..." Til dere som ikke forstår ironi, så kan jeg kort fortelle at dette er humoristisk ment!
Svar