enkelt???

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Xemnas
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 1
Joined: 10/12-2007 13:57

detta er et stykke læreren min synes vi skal synes er enkelt når vi går ut 10. klassen! noen som skjønner det? :
[2] =i andre

H[2] = K[2] +k[2]
(2x)=X[2]+52
(2x)(2x)=X[2]+25
4x[2]=x[2]+25
4x-x[2]=25
\3\x[2]
------
\3\ =25
X=2,8 mm

hva er dette?!

[/list]
-Xemnas
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Posts: 1486
Joined: 13/06-2006 02:00
Location: Cambridge, Massachusetts, USA

Du har skrevet opp stykket på en veldig rotete måte, og det finnes flere klare feil. Husk at du må være veldig nøyaktig når du skal formidle noe - spesielt i matematikken. En skrivefeil i norsk kan ofte lett tolkes rett. En skrivefeil i matematikken kan ødelegge et dagsarbeid. Jeg tror likevel jeg klarer å gjette meg til det som er ment.

Det første uttrykket er den pytagoreiske læresetningen.
hypotenus[sup]2[/sup] = katet1[sup]2[/sup] + katet2[sup]2[/sup].

Her er hypotenusen altså [tex]2x[/tex], ene kateten [tex]x[/tex] og andre kateten [tex]5[/tex] (Jeg regner med 52 var en skrivefeil for 5[sup]2[/sup] hos deg - forsiktig med slikt). Du skal nå finne ut hva x er.

Ved hjelp av den pytagoreiske læresetningen kan du skrive opp:
[tex](2x)^2 = x^2 + 5^2 \\ 4x^2 = x^2 + 25[/tex]

Ved litt algebraisk manipulering bør du klare å isolere x[sup]2[/sup]:
[tex]3x^2 = 25[/tex]

Og herfra bør du klare å finne ut hva x er.

Joda, jeg er enig med læreren din. Dette er så absolutt innen pensum. Se over stykket igjen - det gir mening hvis du retter opp "skrivefeilene" dine.
Post Reply