enkelt???

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Xemnas
Fibonacci
Fibonacci

detta er et stykke læreren min synes vi skal synes er enkelt når vi går ut 10. klassen! noen som skjønner det? :
[2] =i andre

H[2] = K[2] +k[2]
(2x)=X[2]+52
(2x)(2x)=X[2]+25
4x[2]=x[2]+25
4x-x[2]=25
\3\x[2]
------
\3\ =25
X=2,8 mm

hva er dette?!

[/list]
-Xemnas
daofeishi
Tyrann
Tyrann

Du har skrevet opp stykket på en veldig rotete måte, og det finnes flere klare feil. Husk at du må være veldig nøyaktig når du skal formidle noe - spesielt i matematikken. En skrivefeil i norsk kan ofte lett tolkes rett. En skrivefeil i matematikken kan ødelegge et dagsarbeid. Jeg tror likevel jeg klarer å gjette meg til det som er ment.

Det første uttrykket er den pytagoreiske læresetningen.
hypotenus[sup]2[/sup] = katet1[sup]2[/sup] + katet2[sup]2[/sup].

Her er hypotenusen altså [tex]2x[/tex], ene kateten [tex]x[/tex] og andre kateten [tex]5[/tex] (Jeg regner med 52 var en skrivefeil for 5[sup]2[/sup] hos deg - forsiktig med slikt). Du skal nå finne ut hva x er.

Ved hjelp av den pytagoreiske læresetningen kan du skrive opp:
[tex](2x)^2 = x^2 + 5^2 \\ 4x^2 = x^2 + 25[/tex]

Ved litt algebraisk manipulering bør du klare å isolere x[sup]2[/sup]:
[tex]3x^2 = 25[/tex]

Og herfra bør du klare å finne ut hva x er.

Joda, jeg er enig med læreren din. Dette er så absolutt innen pensum. Se over stykket igjen - det gir mening hvis du retter opp "skrivefeilene" dine.
Post Reply