Klassifisering av stasjonære punkter!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Macca
Fibonacci
Fibonacci

Det er ett sted jeg stopper opp ved hver av disse oppgavene. Det er etter man har partiellderivert, og man skal finne de verdiene for (x,y) som man skal bruke som punkter i tabellen nedenfor. Hvordan finner man de verdiene??? hva er regelen??

Finn de stasjonære punktene her: z=-x^3 + 900x +60xy + - 10y^2 + 400y
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Macca wrote:Det er ett sted jeg stopper opp ved hver av disse oppgavene. Det er etter man har partiellderivert, og man skal finne de verdiene for (x,y) som man skal bruke som punkter i tabellen nedenfor. Hvordan finner man de verdiene??? hva er regelen??
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=16815
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Macca
Fibonacci
Fibonacci

de stasjonære punktene finner du når begge partiell deriverte er null"

- det er jo dette jeg er usikker på, selve derivasjonen kan jeg. Hvordan finner jeg punktene, hva avgjør hvor mange det er osv..
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Macca wrote:Det er ett sted jeg stopper opp ved hver av disse oppgavene. Det er etter man har partiellderivert, og man skal finne de verdiene for (x,y) som man skal bruke som punkter i tabellen nedenfor. Hvordan finner man de verdiene??? hva er regelen??
for den partiell deriverte av Z mhp x, behandles y som en konstant.
Og sjølsagt tilsvarende for Z[sub]y[/sub]'

[tex]Z_x^,=-3x^2+900+60y[/tex]

[tex]Z_y^,=60x-20y+400[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Post Reply