VG1 tekstoppgave med innsetningsmetode

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

toshiba
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 14/12-2007 20:34

Hei.

Har en oppgave som jeg klarere med vanlig likning en skjønner ikke hvodan jeg skal gjøre det med insettningsmetoden. I oppgaven står det at jeg skal gjøre det med innsetningsmetode.

oppgaven:

Lise og Henrik er foreldrene til Katrine. Til sammen er familien 108 år. Lise er fire år yngre enn Henrik, og Henrik er akkurat tre ganger så gammel som Katrine. Hvor gamle er de enkelte familiemedlemmene?
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 357
Registrert: 26/05-2007 22:15
Sted: Oslo/Lambertseter

x = Lise
y = Henrik
z = Katrine

[tex]\[ \begin{array}{l} x + y + z = 108 \\ x + 4 = y \\ y = 3z \end{array} \][/tex]

Løs og regn ut.

Edit: [tex]108[/tex], ikke [tex]180[/tex].
Sist redigert av JonasBA den 16/12-2007 14:18, redigert 1 gang totalt.
toshiba
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 14/12-2007 20:34

Hei

Men på Vg1 bruker vi bare to ukjente, som x og y. Er det noen mulighet for å regne sånn?
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 357
Registrert: 26/05-2007 22:15
Sted: Oslo/Lambertseter

Å løse likningssett med tre ukjente går ut på akkurat det samme. Ta den første likningen og utrykk f.eks. [tex]x[/tex]. Utrykket for [tex]x[/tex] setter du inn i 2. og 3. likning. Dermed har du to ukjente og du kan løse den slik du har gjort før.
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

etter å ha skumlest på jonasBA sin post har du jo y=3z, da har du jo så godt som to ukjente
toshiba
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 14/12-2007 20:34

Men skjønner ikkennå hvilket likning jeg skal sette inni hvilket.
Kan noen forklare hvordan jeg skal sette de linkningene i hverandre?
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Det har ingenting å si. Så lenge du setter inn 3z for alle y i de andre, så vil du ha z variabelen borte. Da har du et likningssystem med 2 variable som du kan løse.
toshiba
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 14/12-2007 20:34

x+4=3z

x+3z+z=180

det går ikke...?
orjan_s
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 13/02-2007 21:50

x+4=3z

x=3z-4
toshiba
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 14/12-2007 20:34

Men Z blir uansett ikke borte...

Kan noen bareskrive hele regnestykket, så vi kan bare bli ferdig med det?
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 357
Registrert: 26/05-2007 22:15
Sted: Oslo/Lambertseter

toshiba skrev:Kan noen bareskrive hele regnestykket, så vi kan bare bli ferdig med det?
Haha, den var god. Du snakker om det som om vi gjerne vil at du skal få stykket løst.
toshiba
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 14/12-2007 20:34

Og hva vil du?

Kunne jo forklare bedre enn i gåter, eller regne når du vet ossen det stykket skal regnes.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

toshiba skrev:Og hva vil du?
Kunne jo forklare bedre enn i gåter, eller regne når du vet ossen det stykket skal regnes.
Trur du misforstår...DU SKAL REGNE DETTE.
Du har jo fått d meste på sølvfat nå..
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
toshiba
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 14/12-2007 20:34

Dere jo egentlig veldig flinke så det er vel ikke noe problem for dere å servere det i gullfat, når jeg ikke er flink og forstår ikke mye når dere serverer det i sølvfat.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Selvfølgelig kan vi rekne dette for deg, men poenget med matteleksene er at du selv skal lære noe av det, og bli flinkere.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar