Potenser

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Quake
Cayley
Cayley

Siden jeg har vært på ferie, har jeg gått glipp av nesten alt med potenser.. jeg må ta igjen en del. Kan grunnleggende, regne ut potensen 5^2 og sånt. Men jeg har missa litt på normalform og sånt... Kan noen forklare hvordan jeg gjør disse til normalform? Skjønner ikke helt.. kanskje det er fordi jeg er trøtt og uopplagt ellern o :x

A) 0,000005
B) 1450

Og å trekke sammen og skrive som potens..(greier jeg sjøl tror jeg)

3^3 * 3^4=27*81=2187
12^6 : 12^4=2985984:20736=144
Hvordan gjør du riktig om til potens? Husker ikke :cry:
Og hva skal jeg gjøre her hvis eksponenten er negativ? Og de her.. si hvordan jeg gjør det

4^-4
16^-2
-15^-2
-16^6

Og tilslutt.. kvadratroten..

Hvordan finner du den på den riktige måten?
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta

Potensregler

[tex]\frac{x^a}{x^b} = x^{a - b}[/tex]

[tex]x^a \cdot x^b = x^{a + b}[/tex]

[tex]x^{-a} = \frac{1}{x^a}[/tex]

Anngående kvadratrot, dette er noe vanskelig å regne ut, i de fleste tilfeller er svaret uansett ganske åpenbart og krever derfor ingen utregning.

Mer om potenser kan du finne her.
Quake
Cayley
Cayley

Var ikke helt svaret jeg forventet... Jeg skjønner ikke helt hva du mener med de reglene.. kan du ikke gi en enkel forklaring og sjekke om jeg har gjort det riktig på de stykkene der oppe?
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta

Vi liker ikke slike holdninger her. Har du store forventninger har du i utgangspunktet et problem. Jeg har ingen interesse av å gjøre leksene dine, men vil gjerne at du skal forstå det du driver med.

Ta en titt på linken jeg ga deg. Står mye om potenser og viser mange eksempler.
Quake
Cayley
Cayley

Vi liker ikke slike holdninger her. Har du store forventninger har du i utgangspunktet et problem. Jeg har ingen interesse av å gjøre leksene dine, men vil gjerne at du skal forstå det du driver med.
Hvilken holdning? Jeg har ikke en uuber Albert Einstein hjerne som forstår de reglene du viste meg, mente at det hadde vært fint om du hadde forklart det på en litt enklere måte. Og jeg lurte på om du kunne se på de stykkene og sjekke om jeg hadde gjort alt riktig. Det blir som å sjekke om jeg har gjort alt riktig, hvis jeg har det, så forstår jeg det. Linken har jeg vært inne på før, og jeg forstod ikke mye av den. Har ingen forventning av at dere skal gjøre leksene, de gjør jeg med metoder som dere viser meg. Beklager for holdninger som kan være upassende.
Vektormannen
Euler
Euler

De reglene er rett frem å lese.

Regel:
[tex]\frac{x^a}{x^b} = x^{a-b}[/tex]

I tekst:
"x opphøyd i a delt på x opphøyd i b er lik x opphøyd i a minus b"

Med eksempel:
[tex]\frac{x^9}{x^7} = x^{9-7} = x^2[/tex]
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Quake
Cayley
Cayley

Slik som vektormannen forklarte er lettere å forstå.

Deler man en lik verdi på en lik verdi, med forskjellig eksponent, skal man trekke den siste eksponenten fra, og vips har man svaret. Riktig?
Markonan
Euclid
Euclid

Det stemmer.

Hvis vi har f.eks a^6 og a^4, så tilsvarer dette:
[tex]\frac{a^6}{a^4} = \frac{a\cdot a\cdot a\cdot a\cdot a\cdot a}{a\cdot a\cdot a \cdot a} = \frac{a\cdot a\cdot \not a\cdot \not a\cdot \not a\cdot \not a}{\not a\cdot \not a\cdot \not a \cdot \not a} = a^2 = a^{6-4}[/tex]
¿Comprende? 8-)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Vektormannen
Euler
Euler

EDIT: siterer posten til Quake over her.

Ja. Jeg mente det egentlig ikke som hjelp, men mer som oppgitthet :P

Forventer at du klarer å forstå de to andre reglene. Er bare å lese dem og fundere litt over dem så detter det nok inn.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Charlatan
Guru
Guru

Man trenger ikke en uuber Albert Einstein hjerne for å forstå potensregler. Bare litt vett og litt innsats.
Quake
Cayley
Cayley

Tok veldig i der, det jeg mener er at jeg ikke skjønner uten videre de formlene, men nå gjør jeg det fordi dere forklarte. Takk for all hjelp, føler meg sikker nå.
Post Reply