Trigonometri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Terje16
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 22/12-2007 18:34

Hvis jeg har en trekant ABC. Hvordan kan motstående katet være lengre enn hypotenusen? Jeg kan prøve å forklare hvordan oppgaven er satt opp;

Vi har en trekant ABC. Vinkel C = 71 grader. AB = x, AC = 3.8 og BC = 3,0

Finn x i trekanten? :?
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!

Takk på forhånd for all hjelp.
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 357
Registrert: 26/05-2007 22:15
Sted: Oslo/Lambertseter

Du antar det er en rettvinklet trekant og at du dermed har en hypotenus og to kateter. Det er feil. Kateter er nemlig aldri lengre enn hypotenusen.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Må nesten bare få sagt at det ikke virker som du prøver tilstrekkelig, Terje16, selv om du skriver at dersom du har lagt ut en oppgave har du prøvd og ikke fått den til. Jeg tror kanskje du skal prøve enda litt hardere før du legger den ut her, for mange av oppgavene dine, som du har lagt ut her i løpet av de siste dagene, er nokså enkle.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Terje16
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 22/12-2007 18:34

Vektormannen skrev:Må nesten bare få sagt at det ikke virker som du prøver tilstrekkelig, Terje16, selv om du skriver at dersom du har lagt ut en oppgave har du prøvd og ikke fått den til. Jeg tror kanskje du skal prøve enda litt hardere før du legger den ut her, for mange av oppgavene dine, som du har lagt ut her i løpet av de siste dagene, er nokså enkle.
Nokså enkle for deg som har R1 matte i 2. klasse ja. Verre for meg som har 1P i 1 klasse. Prøver bare å få litt hjelp her... Er ikke alle som er like gode i matte vet du :wink:
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!

Takk på forhånd for all hjelp.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Det er nok en grunn til at noen er så mye bedre enn andre i matte. Og den grunnen er ikke at de beste har fått noen andre til å gjøre flest lekser for seg.

Btw; glem at dette, og det andre du spør om, er 1P-pensum. Går du 1P så bør du fokusere på det stoffet. Syns du det blir for slapt bør du studere, evt. bytte til, 1T.
Terje16
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 22/12-2007 18:34

Sorry sorry :) Jeg som antok feil, det var selfølgelig ikke en rettvinklet trekant. Klarte oppgaven, den ble sånn her:

[tex]x^2[/tex] = [tex]3,8^2 + 3,0^2 - 2 \cdot 3,8 \cdot 3,0 \cdot cos 71[/tex]

[tex]x^2[/tex] = [symbol:rot] [tex]16[/tex]

[tex]x = 4[/tex]

Skjønner mer av geometri nå :) Har dessuten byttet til t-matte nå :)
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!

Takk på forhånd for all hjelp.
Svar