Vektorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

silje <3
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 01/01-2008 20:28

Punktene A(-1,-3,0), B(1,1,0), C(4,8,1) og D(2,4,1) er gitt.
Finn arealet av parallellogrammet ABCD
AB vektor er parallell med DC
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

[tex]\text Areal=|\vec{AB} x \vec{AD}|[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
silje <3
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 01/01-2008 20:28

Janhaa skrev:[tex]\text Areal=|\vec{AB} x \vec{AD}|[/tex]
Dette er ikke en rektangel men parallellogram. Jeg trenger å få vite minimal lengden, når punktet står vinkelrett ned på linjen.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

silje <3 skrev:
Janhaa skrev:[tex]\text Areal=|\vec{AB} x \vec{AD}|[/tex]
Dette er ikke en rektangel men parallellogram. Jeg trenger å få vite minimal lengden, når punktet står vinkelrett ned på linjen.
jeg mener dette stemmer, fordi en trekant med koordinatene A, B og C vil ha areal lik;

[tex]\text Areal (trekant)={1\over 2}|\vec{AB} x \vec{AC}|[/tex]

og arealet av parallellogrammet er lik arealet av to trekanter... :!:
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
silje <3
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 01/01-2008 20:28

I så fall så mender du vel |AB| * |AC| * sin A og dette trur jeg ikke læreren aksepterer. Vet du noe lager en plan-ligning med 3 koordinatakser?.. for med bare x og y blir det delta y/delta x = a y-y1=a(x-x1) og du får en ligning.
Mari89
Cantor
Cantor
Innlegg: 121
Registrert: 02/04-2007 22:09

Tror det er en liten misforståelse her, AB x AC er ikke det samme som AB * AC. AB x AC er kryssproduktet av de to vektorene. Det er som Janhaa sier, krysser du to vektorer som spenner ut et parallellogram fra samme punkt får man arealet.
silje <3
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 01/01-2008 20:28

Kan du venligst forklare hvordan du finner kryssproduktet og arealet?.. fatter nada..
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Du bør ikke snakke om kryssprodukt da det ikke er videregående pensum. Ingen som ønsker hjelp her vil vite hva du snakker om.

Finn lengden av AB, og finne lengden av D eller C ned til AB, og gang disse lengdene sammen for å finne arealet.
silje <3
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 01/01-2008 20:28

Jess. du beskrev akkurat den problemstillinga jeg sliter med. hvordan finner jeg lenden fra punktet C eller D ned på AB?..
silje <3
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 01/01-2008 20:28

Det første du må gjøre er å lage ligning til AB
y - 2x + 1 = 0
Men hvordan skal jeg finne lengden til et punkt med 3 koordinatakser når jeg har bare 2?..
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Snakket du akkurat til deg selv i andre person?

Uansett, når jeg tenker meg om så er det lurere å finne arealet av trekanten ABD, og gange med to. For en diagonal skjærer diagonalen i to kongruente trekanter.
silje <3
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 01/01-2008 20:28

Jeg ville sette stor pris på om du prøvde å løse den som du først sa.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Nei, du må løse den. Men jeg kan gi deg et tips.
La trekanten være ABD.
Bruk formelen for arealet av en trekant, A = 1/2 ab sinC.
silje <3
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 01/01-2008 20:28

Snakker ikke om den metoden. Den har jeg kommet fram til alt, hvis du læser postene ovenfor. men jeg vil se deg gjøre et forsøk på å løse den med normalen fra AB, som går gjennom D og linjen AB..
Mari89
Cantor
Cantor
Innlegg: 121
Registrert: 02/04-2007 22:09

Jarle10 skrev:Du bør ikke snakke om kryssprodukt da det ikke er videregående pensum. Ingen som ønsker hjelp her vil vite hva du snakker om.

Finn lengden av AB, og finne lengden av D eller C ned til AB, og gang disse lengdene sammen for å finne arealet.
Prøvde bare å oppklare forskjellen. Har forresten 3MX selv og en lærer lærte oss om kryssproduktet av vektorer, men bare fordi han mente det ville bli enklere for oss på den måten, selv om det er utenfor pensum. Han hadde rett. :)
Svar