Hei! Kan noen hjelpe meg med å besvare denne oppgaven?:P
"En sommerdag fyller Line opp den tomme bensintanken på bilen sin. Hun nullstiller kilometertelleren, og noterer hvor mange liter bensin det er igjen på tanken, og hvor langr hun har kjørt.
x(mil) 0 15 22 40 52 60
S(x) (Liter) 60 50 43 32 25 18
*Oppgave* Finn ved regning ca. hvor langt hun har kjørt når det er ca. 39l igjen på tanken.
Jeg prøvde å løse y=ax+b, som en ligning, der y=39, men tror ikke det ble riktig.
Svaret skal bli: ca. 30mil
Linneære modeller
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Nå har du fått en funksjon som passer rimelig bra med dataene. Funksjonen uttrykker hvor mange liter som er igjen på tanken når hun har kjørt x mil. Altså skal du løse [tex]S(x) = 39[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
okay, mulig jeg virker helt retarded herXD men kunne du skrevet hele løsningen?Vektormannen wrote:Nå har du fått en funksjon som passer rimelig bra med dataene. Funksjonen uttrykker hvor mange liter som er igjen på tanken når hun har kjørt x mil. Altså skal du løse [tex]S(x) = 39[/tex].
-SBØ-
-
- Euler
Det klarer du vel selv? Er snakk om å løse en enkel likning.
Hvis du ser litt ovenfor her, får du oppgitt at [tex]S(x) = -0.7x + 60[/tex]. Denne setter du lik 39 for å finne x-verdien (antall mil):
[tex]S(x) = 39 \ \Leftrightarrow \ -0.7x + 60 = 39[/tex]
Hvis du ser litt ovenfor her, får du oppgitt at [tex]S(x) = -0.7x + 60[/tex]. Denne setter du lik 39 for å finne x-verdien (antall mil):
[tex]S(x) = 39 \ \Leftrightarrow \ -0.7x + 60 = 39[/tex]
Elektronikk @ NTNU | nesizer