Lineære systemer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Har ei oppgave fra ei bok om lineær algebra, under kapittelet om løsing av lineære likningssystemer med Gauss-metoden.

AHAHA + TEHE = TEHAW

Hver bokstav representerer et siffer, og man skal finne ut hvilke bokstaver som står for hvilke sifre. Men det er vel ikke mulig å sette opp 5 likninger med 5 ukjente her?!?
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Må det være forskjellige tall?
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Jeg tror det er mulig å sette opp noen likninger. Still det opp ovenfor hverandre og se på kolonnen lengst til høyre, som sier at A+E=W. Enten er summen av sifrene A og E lik W, eller så er de lik W + 10. Ta dog en titt litt lenger til venstre, der en annen kolonne med sifrene A og E har summen W. Siden det største vi kan ha i 'minne' (håper på at barneskolelærerene dine brukte samme terminologi som mine) er 10/1, må A+E være lik W og H være lik W+1. På tilsvarende måte tror jeg det er mulig å utlede noen andre likninger; har fått istand fem her, men mulig at noen av dem er ekvivalente eller noe. Også fullt mulig at alt jeg har sagt er fullstendig feil, er jeg redd, blitt litt gjetning. ;)
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Karl_Erik skrev:Jeg tror det er mulig å sette opp noen likninger. Still det opp ovenfor hverandre og se på kolonnen lengst til høyre, som sier at A+E=W. Enten er summen av sifrene A og E lik W, eller så er de lik W + 10. Ta dog en titt litt lenger til venstre, der en annen kolonne med sifrene A og E har summen W. Siden det største vi kan ha i 'minne' (håper på at barneskolelærerene dine brukte samme terminologi som mine) er 10/1, må A+E være lik W og H være lik W+1. På tilsvarende måte tror jeg det er mulig å utlede noen andre likninger; har fått istand fem her, men mulig at noen av dem er ekvivalente eller noe. Også fullt mulig at alt jeg har sagt er fullstendig feil, er jeg redd, blitt litt gjetning. ;)
Jupp, jeg har tenkt på noen av de samme greiene som deg.. får vel se litt mer på det i morgen også.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Man kan bruke at A+E [symbol:identisk] W (mod 10) og videre, men man ender til slutt opp med en god del muligheter, 8 stk eller noe, f.eks A+E<10 fører til en ting, og A+E>= 10 fører til en annen, så får du to muligheter her, for neste siffer i summen kan man gjøre det samme, og man får til slutt 8 forskjellige muligheter med hver sine 5 likninger. Orker ikke sortere eller løse dem nå..
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

AHAHA + TEHE = TEHAW

Det første som slår meg er A+1=T
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

Mattestykket gir meg en ligning.

10101A + 1010H + 1000T + 101E + 10H = 10000T + 1000E + 100H +10A +W

ved å sette inn T=A+1 så får du noen nye ligninger. Eventuelt så løser den seg selv.
Svar