Brøk igjen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kunnskap
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 25/03-2007 20:11
Sted: Oslo

Hei, trenger hjelp med utregningen til denne oppgaven:

Bilde

På forhånd takk
Jeg vet. Jeg lever ikke opp til navnet mitt. :oops:
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Du fikk akkurat hjelp med mer eller mindre det samme stykket, prøv sjøl først.
Kunnskap
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 25/03-2007 20:11
Sted: Oslo

Hva tror du? at jeg ikke prøver? Jeg har ikke til vane for å bare legge ut oppgaver for at andre skal løse de! Det er etter at jeg selv har prøvd en del ganger og hvis jeg da fortsatt ikke forstår det, poster jeg det ut på denne nettsiden! Slik var det for denne oppgaven.. Sorry hvis jeg virker irritert, men liker ikke at du dømmer meg uten at du vet. Jeg er en person som gjerne liker å forstå mattematikk oppgavene og derfor synes jeg det er interresant og noen ganger viktig for meg å vite utregningene slik at jeg forstår hva det er jeg gjør! Og liker lite antydningen til at jeg ikke prøver å løse stykkene!! når jeg har sittet og slitet med det stykke en god stund nå!
Elllers takk
Jeg vet. Jeg lever ikke opp til navnet mitt. :oops:
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

Hvor står du fast?
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Finn fellesnevner (4x+2y), gjør alle om til fellesnevner 2*(6x+7y+8), husk at 6 er 6/1, ta parantes rundt de med minus foran, løs opp parantesene, trekk sammen, forkort.

Edit: Eller bruk metoden til Knuta. Har ikke fulgt godt med i timen tror jeg, kan ikke huske å ha lært det...
Kunnskap
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 25/03-2007 20:11
Sted: Oslo

TAkk Gommle, jeg fikk det til nå :) Jeg hadde ikke satt parantes etter - (minus) tegnet og da ble fortegnene regnet feil, så takk for rådet. Og takk til Knuta også :)
Jeg vet. Jeg lever ikke opp til navnet mitt. :oops:
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Kunnskap skrev:Hva tror du? at jeg ikke prøver? Jeg har ikke til vane for å bare legge ut oppgaver for at andre skal løse de! Det er etter at jeg selv har prøvd en del ganger og hvis jeg da fortsatt ikke forstår det, poster jeg det ut på denne nettsiden! Slik var det for denne oppgaven.. Sorry hvis jeg virker irritert, men liker ikke at du dømmer meg uten at du vet. Jeg er en person som gjerne liker å forstå mattematikk oppgavene og derfor synes jeg det er interresant og noen ganger viktig for meg å vite utregningene slik at jeg forstår hva det er jeg gjør! Og liker lite antydningen til at jeg ikke prøver å løse stykkene!! når jeg har sittet og slitet med det stykke en god stund nå!
Elllers takk
Slapp av, menneske. Poenget var at du akkurat hadde fått hjelp med omtrent den samme oppgava. Da (eller for den saks skyld generelt) er det vel ikke for mye å kreve at du legger ut det du har gjort og kanskje peker på noen steder du er usikker. Det ser veldig ut som du søker noen nerder som kan gjøre leksene for deg når du poster som over.

Fint du fikk til oppgava!
Kunnskap
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 25/03-2007 20:11
Sted: Oslo

Slapp av, menneske. Poenget var at du akkurat hadde fått hjelp med
omtrent den samme oppgava. Da (eller for den saks skyld generelt) er det vel ikke for mye å kreve at du legger ut det du har gjort og kanskje peker på noen steder du er usikker. Det ser veldig ut som du søker noen nerder som kan gjøre leksene for deg når du poster som over.

Fint du fikk til oppgava!
Du er jo utrolig!! Jeg er en person som alltid har hatt problemer med matematikk og ble kjempe glad når jeg oppdaget denne siden (matematikk.net). Jeg har matte nå grunnet videreutdanning og tenkte at jeg endelig kunne søke etter råd og kunnskap om dette faget, noe jeg virkelig trenger! Hvor i din tidligere melding krevde du at jeg skulle legge ut det jeg hadde gjort? Det gjorde du ikke. Og den kommentaren du skrev: "Det ser veldig ut som du søker noen nerder som kan gjøre leksene for deg når du poster som over." En ting er kommentarer i seg selv, men hvorfor ser det ut, som du sier at jeg søker et en nerd som kan gjøre mine lekser?!! Det er utrolig, fornærmende for alle som interreserer seg for matematikk!!

Men takk for meg , orker ikke bruke mer tid på denne diskusjonene, da jeg har matteoppgaver som ligger å venter på meg!
Jeg vet. Jeg lever ikke opp til navnet mitt. :oops:
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Du kan godt være litt ydmyk. Det er tross alt *du* som ber om hjelp.
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

Slapp av. Jeg hjelper de jeg vil hjelpe, og jeg hjelper til så gjerne når tiden strekker til.

Har du flere spørmål så kom med dem.
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Kunnskap skrev:Og den kommentaren du skrev: "Det ser veldig ut som du søker noen nerder som kan gjøre leksene for deg når du poster som over." En ting er kommentarer i seg selv, men hvorfor ser det ut, som du sier at jeg søker et en nerd som kan gjøre mine lekser?!! Det er utrolig, fornærmende for alle som interreserer seg for matematikk!!
Ja, jeg forsøker å fornærme alle som liker matematikk, der traff du blink.

Burde nevnt at det er vanlig å poste det man har fått til her, enig i det. Det virker som du ikke syns det er en god skikk? Etter min mening er det lettere å yte hjelp til en som peker på problemene sine.

Prøv å lese innlegget ditt en gang til og se om du ikke kan være med på at det virker som du bare vil ha noen til å gjøre leksene dine.
Svar