sekstallsystemet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
emi
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 08/01-2008 11:36
Sted: Norge

I en rettvinklet trekant er lengden på den ene kateten 5^seks og lengden på hypotenusen er 21^seks(indeksen seks angir at tallene er i sekstallsystemet) Finn lengden til den andre kateten ved å regne i sekstallsystemet.

Må vell regne om til ti tall systemet først og bruke pytagaros setning?

Skjønner ikke helt hvordan jeg skal komme i gang, er ike så særlig flink når det kommer til posisjonssystem :(

Kan noen hjelpe meg på vei?
emi
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Nei da. Pytagoras sier bare at kvadratet av den ene kateten pluss den kvadratet av den andre kateten erlik kvadraten av hypotenusen. Hvilke målestokk, eller tallsystem som brukes er egentlig likegyldig. Det kan dog være lettere å gjøre det om til ti-tallsystem, men strengt tatt ikke nødvendig. Nå sier jo oppgaven at dere skal regne i sekstallsystemet.

Siden dere får en oppgave hvor dere regner i ett annet tallsystem, har dere kanskje lært hvordan de fungerer og hvordan man regner i dem?
emi
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 08/01-2008 11:36
Sted: Norge

joda, men er ikke helt sikker på systemet :(

Kan du hjelpe meg litt på vei?
emi
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jepp, skal vi se.
Først en liten oppklaring. Sekstall systemet fungerer slik at man bare har 6 tall, 0, 1, 2, 3, 4, og 5. Dvs at tallet 6, 7, 8 og 9 ikke er i bruk. Derfor så skrives 6 på sekstallsystemet 10. Videre fortsetter rekken 11, 12, 13, 14, 15, 20 (20 = 12 i 10-tallsystemet).
(Kan forøvrig legge ved hvordan du konverterer:
Du teller hvor mange siffer det er i tallet og trekker fra en. I 241 er det tre siffer, og utgangspunktet blir da 2. Universalmåten for å konvertere til 10-tallsystemet er slik:
<siffer>*<tallsystem>^<sifferets plassering fra høyre -1>+(Neste tall på samme måte)...
I dette tilfellet blir det da:
2*6^2 + 4*6^1 + 1*6^0 = 97
(Det utgangspunktet jeg snakket om tidligere er eksponenten til den første 6'eren. Legg også merke til at 1*6^0 blir 1, fordi alle tall opphøyet i nullte blir en.
Denne måten kan brukes på alle, f.eks:
100110:
1*2^5+1*2^2+1*2^1 = 38
12B:
1*16^2+2*16^1+11*16^0 = 299
Vel, nå er jeg ferdig med denne avsporingen, håper du skjønte konverteringen, fordi den er kjekk å kunne når du skal sjekke at svaret er riktig).

Når man skal addere to tall i sekstallsystemet, så må man som nevnt ikke glemme seg av: F.eks blir: 4+3 = 11, (Fordi tallet 7 ikke eksisterer. Til sammenligning er 4 + 1 = 5, 4 + 2 blir 10).

Når det kommer til selve oppgaven ble jeg nå veldig usikker. Jeg har fått til oppgaven din, men jeg tenkte jo jeg skulle være så "snill" og la deg få løse den selv. Og mens jeg prøvde å forklare hvordan man multipliserer tall i 6-tallsystemet, så fikk jeg ikke til å gjenskape regningen ved bruk av andre tall. Jeg fikk det til å stemme med 21², så det burde ikke stoppe deg foreløpig. Gang tallene sammen manuelt slik du lærte på barneskolen ved å sette svarene underhverandre og addere til slutt. Bare husk på da at du ikke kan ha større tall en 5.

Jeg har ikke tid å forske mer på det nå, men kan sette meg ned igjen senere for å se om jeg finner ut noe da. Ellers så får vi håpe det kommer noen guruer med en bedre løsning.
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

Vi kan ta det i sekstallsystemet først.

[tex]\sqrt{{5_6}^2+{21_6}^2}=\sqrt{41_6+441_6}=\sqrt{522_6} \approx 32_6[/tex]

det er ikke lett å regne i 6 tallsystemet. I hverfall ikke "desimaler"
men vi kan oversette dette til 10 tallsystemet

[tex]\sqrt{5^2+13^2}=\sqrt{25+169}=\sqrt{194} \approx 19.98[/tex]
emi
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 08/01-2008 11:36
Sted: Norge

Takk for svar og god forklaring av sekstallsystemet :-)

Men jeg skjønner ikke helt utregninga di i 6tallsysemet...
Kan du forklare/gi en utregning på at [symbol:rot] av 5seks^2+21seks^2
= [symbol:rot] 41seks+441seks

må nok jobbe endel med systemet og regne litt oppgaver for å skjønne dette 100%

Hva blir 5seks i titallsystemet? Er nybegynner, så takk for deres tålmodighet :-)
emi
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

emi skrev:Kan du forklare/gi en utregning på at [symbol:rot] av 5seks^2+21seks^2 = [symbol:rot] 41seks+441seks
Må nok si at jeg juksa her. Jeg konverterte alt til desimalsystemet først, deretter konverterte jeg den enkelte utregning til 6 tallsystemet. Det er ikke lett å regne i et annet system. Det er omtrent bare pluss og minus som fungerer i praksis.
emi skrev:
Hva blir 5seks i titallsystemet? Er nybegynner, så takk for deres tålmodighet :-)
[tex]5_6=5_{10} [/tex]

[tex]55_6= 5_{10}\cdot 6+5_{10} = 35_{10} [/tex]

[tex]555_6= 5_{10}\cdot 6 \cdot 6 + 5_{10}\cdot 6+5_{10} = 215_{10} [/tex]
emi
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 08/01-2008 11:36
Sted: Norge

Er en stund sia jeg har regna, men nå tar jeg tråden opp igjen...
Kan du forklare at [symbol:rot]^5^2+13^2= [symbol:rot] 25+169= [symbol:rot] 194 [symbol:tilnaermet] 19.98 ?

Når jeg tar [symbol:rot] 194 får jeg13.92.

Du har fått rett svar som jeg skal ha, men skjønner ikke hvordan..
emi
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Kan du skrive det skikkelig? Skjønner ikke helt hva som står.

[tex]\sqrt{^5^2}+13^2= \sqrt{25}+169= \sqrt{194} \approx 19.98[/tex]
(Dette er sikkert feil, du må rette den.)

Bruk _ for så skrive f.eks. [tex]2_5[/tex]
Quote denne postet for å se koden.
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

emi skrev:Er en stund sia jeg har regna, men nå tar jeg tråden opp igjen...
Kan du forklare at [symbol:rot]^5^2+13^2= [symbol:rot] 25+169= [symbol:rot] 194 [symbol:tilnaermet] 19.98 ?

Når jeg tar [symbol:rot] 194 får jeg13.92.

Du har fått rett svar som jeg skal ha, men skjønner ikke hvordan..
[tex]\sqrt{194} \approx 13.9[/tex] og [tex]\sqrt{399} \approx 19.98[/tex]

Du har helt rett. jeg beklager det inntrufne. Jeg holdt samtidig med en oppgave http://projecteuler.net/index.php?secti ... ems&id=143 og der hadde jeg akkurat kalkulert [symbol:rot] 399 på kalkulatoren og det gikk visst litt ball ser jeg. Du må nok kontrollregne resten også.
Svar