En sirkel er gitt ved likningen [tex]x^2+y^2-4x+2y=0[/tex] (se fig.)

1) Finn [tex]y\prime=\frac{dy}{dx}[/tex] og [tex]y\prime\prime=\frac{d^2y}{d^2x}[/tex] i punktet [tex](0,0)[/tex]
2) Sirkelen er banen til en partikkel. I punktet [tex](0,0)[/tex] på kurven er hastigheten i x-retningen, [tex]\frac{dx}{dt}[/tex] , lik 2 m/s. Finn farten i y-retningen og partikkelens totale fart.
Problemet: Jeg aner ikke hvordan jeg skal finne [tex]y\prime[/tex] når oppgaven blir gitt slik. Skal jeg flytte over [tex]+2y[/tex] etc, slik at jeg får [tex]\frac{x^2+y^2-4x}{2}=y[/tex], og så finne [tex]y\prime[/tex]?
I såfall ender jeg opp med [tex]y\prime = 2[/tex] og [tex]y\prime\prime =-2[/tex] ved å sette inn [tex]0[/tex] i stedet for [tex]x[/tex] og [tex]y[/tex] i den deriverte og dobbel-deriverte likningen.
Dersom det faktisk skulle være riktig, er det da riktig å se på [tex]\frac{dy}{dt}[/tex] som farten i y-retning?
Og et lite problem til slutt:
[tex]f(x)=arctan(sin x)[/tex], finn [tex]f\prime[/tex], har aldri sett noen oppgave med derivasjon av arctan før, og finner heller ikke noen regel for det i regelboka mi

Tusen takk for all hjelp og hint om hvordan man løser disse!