hvordan regne på denne trekanten?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
smistad
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 21/02-2008 09:44

Har en trekant som ikke? er rettvinklet, altså jeg har ikke en 90 graders vinkel, men f.eks, 100,60 og 20 grader.
Hva kan jeg bruke her for å finne lengden på en side eller en spesifikk vinkel?
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

disse setningene skulle fixe det meste.

sinussetningen:
[tex]\frac{\sin A}{a}=\frac{\sin B}{b}[/tex]

Cosinussetningen:
[tex]c^2=a^2+b^2-2\cdot a\cdot b\cdot \cos C[/tex]
smistad
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 21/02-2008 09:44

Så det holder med andre ord å bruke de vanlige setningen for sinus, tangens og cosinus?
smistad
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 21/02-2008 09:44

som f.eks sin alfa= a / c
cos a = b/c
tan a/ a / b

??
Bogfjellmo
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 29/10-2007 22:02

Nei. Du må bruke formlene som Knuta skrev over. I hans notasjon er A vinkelen som står motsatt av siden med lengden a, osv.
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

Hvis du vet to av sidene og en vinkel, eller to vinkler og en side så kan du bruke sinussetningen. Hvis du vet 3 sider men ingen vinkel bruker du cossinussetningen.

Men det hele kommer ann på situasjonen. Har du noe spesifikk du skulle ha regnet ut?
smistad
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 21/02-2008 09:44

ja jeg har en vinkel der jeg har lengden på katetet som møter hypotenusen og lengden på hypotenussen. Den eneste vinkelen jeg har er vinkelen mellom de to katetene. Og skal finne lengden av det motstående katet i forhold til hypotenus.
smistad
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 21/02-2008 09:44

dumme meg... begge katetene "møter" selvsagt hypotenusen.
Det jeg mente var, jeg har lengden på hypotens og lengden på katetet som er det hosliggende? katetet. Så har jeg vinkelen mellom de 2 katetene. og skal finne lengden på kateten som er tvers over hypotenus.
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Man snakker normalt sett bare om kateter og hypotenusen når man har en rettvinklet trekant. Det er ikke mulig å definere en hypotenus utifra det man ser av en ulikesidet trekant, men jeg forstår at du har noe som ser slik ut:

Bilde

Du vet altså lengden på A og C, og kjenner til størrelsen på vinkel c? Oppgaven er å finne lengde B?
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
smistad
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 21/02-2008 09:44

Ja det stemmer, slik som du tegner er det.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Bruk sinussetningen til å finne vinkelen [tex]a[/tex]. Deretter bruker du at vinkelsummen i en trekant er [tex]180 \textdegree[/tex], til å finne vinkelenen [tex]b[/tex]. Tilslutt bruker du sinussetningen en gang til til å finne lengden av siden [tex]B[/tex]. (Eller du kan bruke cosinussetningen).

Du kunne også brukt cosinussetningen, bare en gang:

[tex]C^2 = A^2 + B^2 - 2 \cdot A \cdot B \cdot cos c[/tex]

Du får da en andregradslikning for [tex]B[/tex].


Litt uvant å bruke små bokstaver på lengden av sider og store bokstaver på vinklene, Det er vanlig å gjøre det omvendt... :wink:
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

ettam skrev:Litt uvant å bruke små bokstaver på lengden av sider og store bokstaver på vinklene, Det er vanlig å gjøre det omvendt... :wink:
I formelheftet mitt er vinklene med stor bokstav og linjestykkene med små. Dette ser også ut å stemme med Geogebra, gratisprogrammet som anbefales her.
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Hehe, det begynner å bli en stund siden historiestudenten drev på dette. Beklager!
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Knuta skrev:
ettam skrev:Litt uvant å bruke små bokstaver på lengden av sider og store bokstaver på vinklene, Det er vanlig å gjøre det omvendt... :wink:
I formelheftet mitt er vinklene med stor bokstav og linjestykkene med små. Dette ser også ut å stemme med Geogebra, gratisprogrammet som anbefales her.
heheheheh......hmmm :oops: :oops: :oops:

Jeg mente å skrive omvendt.....selvsagt. Om du forstår hva jeg meg mener...

slik:

Litt uvant å bruke store bokstaver på lengden av sider og små bokstaver på vinklene, Det er vanlig å gjøre det omvendt... :wink:
Svar