Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Nå går jeg bare 1T og har ikke hatt om derivasjon enda, men jeg kan prøve. Formelheftet gir meg denne formelen:
[tex]y=uv\ \Rightarrow\ y^{,} = u^{,} v + u v^{,}[/tex]
[tex]y = f(x) \\ u = 2x-3 \\ v = \sqrt{x^2+3}[/tex] (Det var slik du mente, ikke sant?)
Neida, du er ikke dum, du har bare ikke lært det enda (og skal vel ikke før til neste år)
Jeg brukte kvadratrotregelen og kjerneregelen. Kjerneregelen brukte jeg fordi [tex]\sqrt{x^2 + 3}[/tex] er en sammensatt funksjon bestående av kvadratrotfunksjonen som ytre funksjon og [tex]x^2 + 3[/tex] som kjerne. Kjerneregelen sier at den deriverte av den sammensatte funksjonen er den deriverte av den ytre ganget med den deriverte av kjernen, altså [tex]\frac{1}{2\sqrt{x^2 + 3}} \cdot 2x[/tex].
Edit: hadde det bare vært rota av x hadde det vært nok å bare bruke kvadratrotregelen (som forresten bare er et tilfelle av potensregelen), siden den deriverte av kjernen da er 1.