Generell studiekompetanse

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

I disse dager da vi tiendeklassinger søker på videregående skoler har jeg et spørsmål jeg har lurt på en stund, men aldri funnet noe svar på. Har en noenlunde grei snøring på hva generell studiekompetanse er og hvordan man kan få det. Er visst flere muligheter og det er et must for å studere videre. Det jeg lurer på er om det er noen måte å få det ved å ta et bestemt sett med eksamener eller noe uten å 'måtte vente' i tre år. Har skjønt at man kan få det ved å jobbe i fem år og bestå eksamener i matte, naturfag, samfunnsfag, nyere historie, norsk og engelsk eller noe, men fem år er jo noe lenger enn tre år. Er det noen måter å få studiekompetanse på uten å bruke tre år på det?
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Står litt om det her (på nynorsk til min store irritasjon). Der står det om 3 år VGS eller 5 års praksis (men da må man ha fylt 23 år også).
http://info.samordnaopptak.no/studiekom ... kompetanse

Det står derimot om dispensasjon. Men...
Dispensasjon

Det kan gjerast unntak frå kravet om generell studiekompetanse i heilt spesielle høve for søkjarar under 25 år. Dette er ei unntaksbestemming som ikkje gir opent tilgjenge til studium for alle som manglar generell studiekompetanse.

Det må i kvart enkelt høve dokumenterast at søkjaren på grunn av varig sjukdom, funksjonshemming eller liknande ikkje er i stand til å fullføre krava til generell studiekompetanse. Det må òg dokumenterast at søkjaren har dei naudsynte faglege føresetnadene for å gjennomføre studiet.
Det er nok ingen vei utenom desverre!
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
h
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 05/02-2008 23:40

du kan jo ta privatisteksamener og "teoretisk" sett
(ihvertfall iflg. reglementet) få studiekompetanse på 6mnd.
Men da koster det penger, mens videregående er gratis..
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Sonans har blandt annet ett opplegg for å ta VGS over 2år. Jeg har ikke gått det, og vil vel heller ikke anbefale folk som er skoletrøtt og "bare bli ferdig med det"-holdning til å ta det løpet. Det blir jo rimelig hektisk, og en ganske stor overgang fra ungdomskolen. Da alt blir mye mer seriøst enn det er på ungdomskolen i tillegg til at du da studerer 150% i forhold til hva som er vanlig (Tar 3 år ila 2). Til forskjell fra vanlig skole må du da også opp i alle fagene du har i motsetning til vanlig vgs hvor man har trekkfag.

Legg også merke til at dette er privat og koster penger. Aner ikke hva det koster, men et par hundre tusen må du nok ihvertfall regne med. Det høres kanskje mye ut, men om du virkelig satser på karriere (Noe man gjerne gjør om man har motivasjon til å ta 3år ila 2 (Evt bare rike foreldre ;P)) så kan det lønne seg i lengden (Les: Du får ett år mer som yrkesaktiv hvor lønnen det siste året ditt mest sannsynlig overstiger prisen av skolen).
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Hvis du ligger langt over nivået til dine medelever i mattekurs, så kan du vel høre med noen på VGS eller direkte med høyskole/universitet om de kan fikse et lite opplegg for deg.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Var overraskende nok intet mirakelopplegg, nei. Men mange takk for alle utfyllende svar. :D
Svar