Sannsynlighetsregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Hildeg
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 10/03-2008 13:02

Kan noen hjelpe meg med dette?.
Er privatist i faget 1MY og skal opp t ksamen 29 april:)

Oppgave 4.16
Vi kaster to terninger og regner ut produktet av antall øyne på de to terningene.
a) Finn sannsynligheten for at produktet blir 12.
b) finn sannsynligheten for at prroduktet blir under 12.
svarene skal bli
a)4/16=1/9
b)19/36

oppgave 4,27
Ved et valg fikk Nypartiet 20%av stemmene. Vi velger ut fire tilfeldige personer som stemte. Finn sannsynligheten for at:
e) akkurat to av dem stemte Nypartiet.
Svaret skal bli:e) 0,154

Oppgave 4. 30
Aqeel, Eva, Per, Toi og Jørgen danner styret i et boretslag. Erfaring viser at Aqeel er tilstede 90% av møtene. Styret er beslutningsdyktig når minst fire er til stede. Hva er sannsynligheten for at styret er beslutningsdyktig på et møte?
Svaret skal bli: 0,778

Oppgave 4,36
I en klasse er det 26 elever. Vi regner med 365 dager i året.
a) Hva er sannsynligheten for at ingen av elevene har bursdag på samme dag i året?
b) Hva er sannsynlligheten for at minst toelever har bursdag på samme dag i året?
Svarene skal bli:
a)0,402
b) 0,598


oppgave 4,39
Vi tenker oss at 2% av befolkningen i Norge har en sykdom. Resten er friske med hensyn på akkurat denne sykdommen.
Når en person som er syk, går til legen, vil testen på sykdommen gjøre utslag i 90% av tilfellene.
På grunn av usikkerhet i testen vil den også slå ut for 10% av de friske som tester seg.
b) hva er sannsynligheten for at testen slår ut for en vilkårlig person?
c)Testen slår ut for en person. Hva er sannsynligheten for at denne personen er frisk?
Svarene skal bli:
b) 0,116
c)0,845.


[/b]
Hilsen HT
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Liten vits i å legge ut så mange oppgaver, uten å vise hva du har fått til selv....

Er det slik at du vil ha noen til å regne disse oppgaven for deg, så er det bortkastet. Du må prøve selv også...Det lærer du mest av.
Hildeg
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 10/03-2008 13:02

Åij!

Sitter ikke foran datamaskina så mye, men fikk tipsa at denne siden mulig ville hjelpe meg med oppgavene , som du kanskje leser er eksamen 29. april, altså bare 7 uker unna, så jeg har desverrre ingen mulighet å sitte inne på denne siden og regne bevisoppgaver for deg!.. sendte inn de oppgavene jeg ikke får til.. om du ikke har særlig lyst å svare på de, så får du åsså lov å la være!.. Er inne og sjekker , for dette er oppgaver jeg virkelig ikke har fått til i kapittelet som jeg har jobbet meg igjennom tre ganger..

Håper ikke d her e så bortkastet som jeg har fått inntrykk av etter det første svaret, så om d e noen der ute som kanskje vet, så vil jeg gjerne vite..
:/
Hilsen HT
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

Ta 4.16 a):
Du skal gange sammen to heltall, begge mellom 1 og 6, og svaret skal bli 12. Hvor mange slike muligheter har du?
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Hildeg skrev:Åij!

Sitter ikke foran datamaskina så mye, men fikk tipsa at denne siden mulig ville hjelpe meg med oppgavene , som du kanskje leser er eksamen 29. april, altså bare 7 uker unna, så jeg har desverrre ingen mulighet å sitte inne på denne siden og C for deg!.. sendte inn de oppgavene jeg ikke får til.. om du ikke har særlig lyst å svare på de, så får du åsså lov å la være!.. Er inne og sjekker , for dette er oppgaver jeg virkelig ikke har fått til i kapittelet som jeg har jobbet meg igjennom tre ganger..

Håper ikke d her e så bortkastet som jeg har fått inntrykk av etter det første svaret, så om d e noen der ute som kanskje vet, så vil jeg gjerne vite..
:/
Ro deg ned. Du er et helt ferskt medlem her inne, og bør lære deg litt om takt og tone her inne! På dette nettstedet har vi ingen regnesentral som sitter klar til å regne oppgaver for folk som ikke gidder å gjøre noe selv! Det er nettopp slik det kan oppfattes når en eller flere oppgaver legges inn slik du gjorde.

Spesifiser hvordan du tror selv du kan løse oppgavene, om du "ikke har fått til noe". Da vil du også få lettere hjelp her inne...

"bevisoppgaver"?? Hva mener du?
Doktor
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 06/09-2006 20:58

På 4.30 må det vel mangle noen opplysninger?
Svar