Doktoren's spørsmålstråd

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

doktoren
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 14/09-2007 15:25

Har forlatt emnet. Det kastet vekk for mye tid på å sitte fast i integrasjonens forferdelighet.

Endelig har jeg kommet til vektorer som er noe som interesserer meg litt mer^^

jeg har kommet til delkapittel "vektorer og punkter" og har snublet over en litt vanskelig oppgave:

5.42

Punktene A(3,2,1) og B(1,3,1) er gitt. Finn koordinatene til et punkt C på y-aksen og et punkt D på x-aksen slik at ABCD blir et paralellogram.


Jeg har ved hjelp av kun min egen tankekraft kommet konklusjonen at

C(x,0,z) og D(0,x,y)

og der stopper mattetoget for min del. Har vanskeligheter for å se hvordan jeg kan finne mer koordinater. Hva bør jeg finne for å komme videre mot seieren?
Sist redigert av doktoren den 11/03-2008 19:39, redigert 1 gang totalt.
golly
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 08/03-2008 09:25
Sted: Trondheim

Har du skrevet av riktig? I boka mi er 5.42 en mistenkelig lik oppgave, men der er punktet B(1,3,1) gitt. Punktet (3,4,2) kommer i neste oppgave!
doktoren
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 14/09-2007 15:25

Helt korrekt. Bra du rettet på meg.

Jeg har regnet med rette tall men kommer likevel ikke frem til noe. Har du gjort oppgaven? Hva gjør jeg for å finne mer informasjon?
golly
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 08/03-2008 09:25
Sted: Trondheim

Hvis antagelsen min er riktig, og punktene som er gitt virkelig er A(3,2,1) og B(1,3,1). Så kan du løse oppgaven på denne måten:

Punktet C ligger på y-aksen, dermed er x-, og y-verdiene i dette punktet 0. Punktet blir da C(0,y,0). Punktet D ligger på x-aksen, hvis du resonnerer på samme måte her ser du at du kan utrykke punktet som D(x,0,0). Nå kan du tegne opp punktene A og B i rommet. Du vet ca. hvor punkt C og D skal være og du ser at [tex]\vec{AD}=\vec{BC}[/tex]. Klarer du resten nå?
doktoren
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 14/09-2007 15:25

Konge. Jeg hadde litt problemer med å skjønne forskjellen på paralell og lik, og så misforstod jeg oppgaven når de sa at C ligger på x linjen. Gikk ut ifra de mente planet. Takk for hjelpen golly, da lærte jeg noe nytt idag og:)
golly
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 08/03-2008 09:25
Sted: Trondheim

Det er bra at du skjønte det! Lykke til videre!:)
Svar