Målestokken

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
xpgid
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 12/03-2008 18:43

har en oppgave der jeg skal måle hvor lang en bru er på kopien den var 4 cm og målestokken er 1 : 1 175 000

Da skal jeg finne ut hvor lang brua er i virkeligheten, noen som vet hvordan?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

At målestokken er 1 : 1 175 000 vil si at 1cm i kopien tilsvarer 1 175 000cm i virkeligheten. Hva tror du du må gjøre for finne hvor mye 4cm svarer til?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
golly
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 08/03-2008 09:25
Sted: Trondheim

Edit: For sent ute:)
xpgid
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 12/03-2008 18:43

1175000 x 4 = 4700000 cm = 47 km ?
golly
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 08/03-2008 09:25
Sted: Trondheim

Det stemmer!
xpgid
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 12/03-2008 18:43

ok. Hva hvis det er et bilde av en mobil o.l. så er bildet avbildet mye større enn de virkelig er så hvis forskjellen er 21cm fra bilder og 9.5cm i virkeligheten så skal jeg finne målestokken.

så det blir
9.5 cm : 4 = 2
21 cm : 4 = 5

så målestokken blir 2:5 elns ?
golly
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 08/03-2008 09:25
Sted: Trondheim

Hvor får du 4 cm fra her?

Hvis du mener at mobilen er 9,5 cm lang, og at den tilsvarende lengden på bildet av mobilen er 21 cm, så vil:

21cm på bildet tilsvare 9,5 cm i virkeligheten, målestokken blir altså 21:9,5. Noe du kan skrive penere med å dele begge tallene med 9,5, da får du at målestokken er 2,2 : 1.

Men jeg er neimen ikke sikker på om det var det du lurte på?:P
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Ser ut som det er det han lurer på.

xpgid, hvis du tar en titt og ser på eksemplene som er vist på denne siden, så ser du hvordan det fungerer i praksis:
http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... k.php#sec5

Målestokk = Modell / Virkelighet
Svar