Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.
Moderators: Vektormannen , espen180 , Aleks855 , Solar Plexsus , Gustav , Nebuchadnezzar , Janhaa
Blondie
Pytagoras
Posts: 12 Joined: 03/04-2008 21:48
03/04-2008 23:19
Takk
Ja, jeg vet.. Men jeg er sliten etter å ha jobbet med matte en hel dag, i tillegg til at jeg ikke akkurat er den skarpeste kniven i skuffen når det gjelder matte..
Ja, jeg skjønner greia med det
.. Men jeg klarer det ikke når det er uoppstilt!
groupie
Weierstrass
Posts: 461 Joined: 05/02-2008 15:48
Location: Bergen, Vestlandet
03/04-2008 23:27
Gommle wrote: [tex]p+b=42\\ h+b=64\\ p+h =74 \\ [/tex]
[tex]b = 42 - p \\ b = 64 - (74-p)[/tex]
Den ligningen med to ukjente bør du klare.
Greit, så nå kan vi ta lingning 2, [tex]b = 64 - (74-p) [/tex] og ved å sette inn for p, som kan defineres som: [tex]p=42-b[/tex] så får vi:
[tex]b = 64 - (74-p) = 64 - (74-42+b)=64-32-b\\2b=32[/tex]
Altså koster brus [tex]\frac{32}{2}=16[/tex]kroner.
Ok?
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Blondie
Pytagoras
Posts: 12 Joined: 03/04-2008 21:48
03/04-2008 23:35
Jadajada, jeg har skjønt den nå!
:P Trengte bare fremgangsmåten..