Jaså? Det ville ikke jeg gjort. Jeg vil heller ikke løse oppgaven boktavelig talt, men gir deg et hint som så godt som gir deg svaret.scofield wrote:Setter stor pris på hvis du løser oppgaven for meg
Hjelp matematikk
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det var bokstavelig talt ja,men ikke ment som bokstavilighet.Har du noen flere hint,enn de jeg jobber med?espen180 wrote:Jaså? Det ville ikke jeg gjort. Jeg vil heller ikke løse oppgaven boktavelig talt, men gir deg et hint som så godt som gir deg svaret.scofield wrote:Setter stor pris på hvis du løser oppgaven for meg
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
Formlikhet.
helt enig, man burde alltid velge den aller tyngste metoden for å løse en oppgave. med særskilt tanke på å "forstå" hva som egentlig foregår. De som alltid velger den lettvinte løsningen er "wannabes".scofield wrote:Jeg liker å forstå hva som faktisk skjer når du skal finne en side eller en vinkel i den sammenhengen i en trekant,liker å få med meg hvordan og hvorfor det ble slik,samtidig liker jeg å sette prøve på svar for å se om det faktisk stemmer som det helt sikkert gjør når du bruker den enkle metoden for eksempel finne høyden ,setter man grunnlinjen ganger med tan vinkel.Vektormannen wrote:Hvorfor det?scofield wrote: Jeg velger den tungvinte måten
Ja, jeg deriverer alle funksjoner utelukkende ved bruk av definisjonen. Alt annet tøv og pølsevev.
Formlikhet;espen180 wrote:Formlikhet.
[tex]\angle A=tan^{-1}(\frac{4}{1,3})=72[/tex]
[tex]\angle B=72[/tex],forutsatt at trekanten er likebent.
[tex]\angle C=180-2 \cdot 72=36[/tex]
Dermed har vi to rettvinklede trekanter der i den ene [tex]\Delta DAC[/tex]er;
[tex]\angle C=\frac{36}{2}=18[/tex]
Bruker sinus-setningen;
[tex]\frac{h}{\angle A}=\frac{AD}{\angle C}[/tex]
[tex]h=\frac{2,5}{sin \angle 18} \cdot sin \angle 72[/tex]
[tex]h=7,694208843[/tex]

Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
Eh, joda, men det går også an å finne forholdet mellom trekantene og multiplisere høyden av lastebilen med forholdet...
Du mener kanskje finne forholdet mellom trekantene og dele høyden med forholdet;espen180 wrote:Eh, joda, men det går også an å finne forholdet mellom trekantene og multiplisere høyden av lastebilen med forholdet...
[tex]\frac{1,3}{2,5}=0,52[/tex]
[tex]\frac{4}{0,52}=7,692307692[/tex]Der 4 er høyden for lastebilen.

Det går begge veier.