3 gradslikning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guro90
Noether
Noether

Finnes det en måte å finne nullpunktet i en 3.grads likning?
Gommle
Grothendieck
Grothendieck

Ja. Fjerdegradsligniner går også.

Her er en måte: http://www.josechu.com/ecuaciones_polin ... lucion.htm
groupie
Weierstrass
Weierstrass

Formelen er ikke pen, så på norsk skole satser vel man på grafisk løsning, prøv/feil, se svaret utifra likningen, faktorisering..
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Vektormannen
Euler
Euler

Den vanligste måten å løse tredjegradsligninger der konstantleddet og b og/eller c er ulik 0, er å benytte polynomdivisjon. Det krever at man vet, eller enkelt kan finne ut av, en av de lineære faktorene i polynomet. Dividerer man polynomet på denne, får man et andregradspolynom, som man kan benytte abc-formelen på.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Guro90
Noether
Noether

Detpå den linken skjønte jeg ikke så altfor mye av :p altså, det beste hadde vært hvis jeg hadde hatt et program på kalkulatoren min som regnet det ut for meg :p Er det mulig å laste det ned fra internett eller noe? Har Texas TI - 84 Plus
groupie
Weierstrass
Weierstrass

Løs de grafisk på kalkis!
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Post Reply