Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Har en oppgave jeg sliter litt med å få til her, som jeg håper jeg kan få litt hjelp med snarest mulig
Dersom man tar opp et lån på 1.500.000 med en rente på 7% og skal ha 20 årlige tilbakebetalinger, så lurer jeg på følgende:
Først og fremst har jeg beregnet nedbetaling til å bli 141589 pr år ved hjelp av formelen K = K[(1+r)^n * r] / [(1+r)^n-1] (Fint om noen kan bekrefte dette også).
Men, så til hoveddelen av spørsmålet mitt:
Hvordan vil det bli dersom jeg bestemmer meg for å betale tilbake resten av lånet rett før den 15. årlige innbetalingen? (Altså den 14.)
Jeg kommer fram til den samme summen som deg, men jeg lurer på om jeg bruker en annen formel enn deg?
Jeg bruker denne:
x = årlig nedbetalingsbeløp
n = nedbetalingstid
r = vekstfaktor
y = lån
[tex]y = x \cdot \frac{1}{r} \cdot \frac{(\frac{1}{r})^n-1}{\frac{1}{r}-1}[/tex]
Når det kommer til den andre oppgaven, så er det ofte slik at de som lager oppgaven prøver å lure oss. Jeg er ikke skrå sikker på den oppgaven, for jeg synes den er litt vag. Jeg tolker det slik at nedbetalingsperioden blir 14 år.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Ser litt annerledes ut den formelen ja. Formelen jeg fant, kom jeg over på forumet her i en annen oppgave.
Når det gjelder det andre spørsmålet, så tolker jeg det dithen at man har betalt for 14 av 20 år, og vil betale de resterende 6 (15, 16, 17, 18, 19 og 20) med 7% rente. Skjønner?