Momentant vekstfart

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
lodve
Hilbert
Hilbert

Hei!

Det har seg slik at når jeg skal finne den momentante vekstfarten ved tangenten, blir det bare feil.

Hvordan skal jeg unngå å gjøre feil igjen?

Etter at jeg har tegnet grafen, og laget en rett linje som berører et punkt av grafen og skal finne vekstfarten, får jeg bare feil i svar.
Vektormannen
Euler
Euler

Det er vel ikke så mye vi kan gjøre med hvordan du tegner grafen og tangenten? Det må jo såklart gjøres nøyaktig, men utover det er det vel ikke så mange råd å gi? :P

Disse oppgavene er uansett ikke så viktige, de skal fungere som en slags innledning (tåpelig spør du meg) til emnet derivasjon. Du skal snart lære å finne vekstfart ved rekning uansett. Men metoden kan være nyttig når du skal anslå en omtrentlig vekstfart, f.eks. i kjemi eller fysikk, der du ikke har noen funksjon som representerer grafen.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
pandy
Fibonacci
Fibonacci

Kan vera kjekt å kunna dersom du får gitt ein funksjon i eit koordinatsystem med tilhøyrande tangent/sekant, evt skal finne vekstfarten til ei rett line. Men som sagt, det vanskelegaste er å teikne nøyaktig. Du arbeider med matematikk, ikkje formgjeving ;)
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Om du skal gjøre dette ved regning (som gir nøyaktige verdier), så må du finne stigningstallet a til tagenten ved berøringspunktet (der tangenten berører grafen). Stigningstallet kan defineres som vekstfart for en lineær funksjon.

Eks:
Vi har funksjonen [symbol:funksjon] (x) = x^3
La oss si at vi skal finne stigningstallet for tangenten ved x = 1.

Vi deriverer først funksjonen, slik at vi får [symbol:funksjon]'(x) = 3x^2. Stigningstallet til tagenten i x=1 blir da

a = [symbol:funksjon] '(1) = 3 * 1^2 = 3

gb[/i]
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
lodve
Hilbert
Hilbert

Hva mener du med derivere funksjonen?
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
lodve
Hilbert
Hilbert

Vil bare nevne at jeg har ikke om derivasjon. Dermed kan det virke ukjent for meg.
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Jada, jeg bare gav deg en link jeg, så jeg slapp å formulere det selv :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

lodve wrote:Vil bare nevne at jeg har ikke om derivasjon. Dermed kan det virke ukjent for meg.
Om du ikke kan derivasjon, så vil du nok snart lære det (tipper du går på Vg1) :).

Den momentane veksten i x = a (a er et tall) er stigningstallet til tagenten:

delta y / delta x

(delta betyr differanse/forskjell)

Dette vil si at vi tar utgangspunkt i to kjente punkter på x-aksen (vi må vite forskjellen mellom dem), a og b. Disse skal ikke ligge langt unna hverandre. Deretter ser vi på y-aksen for å finne den tilsvarende forskjellen mellom de to punktene. Husk at disse punktene skal følge tangenten, og ikke selve grafen. Når vi har forskjellen i y-verdien og x-verdien, er det bare å følge formelen over. :wink:

gb
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Post Reply