Trenger sårt hjelp til denne oppgaven:
Ein bankkasserer utbetalte totalt 1500 kr.
Han brukte et antall kronestykker, 10 ganger så mange 5-kroner, et antall tiere og dobbelt så mange 50-lapper. En ukjent er 9.
Hvor mange bruker han av hver sort?
TRENGER HJELP NÅ!
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Dette kan skrives som et lignignssett.
Du vet kassereren brukte x kronestykker, og 10 ganger så mange - altså 10x - femkroner. Han brukte y tiere og dobbelt så mange - 2y - femtilapper.
Du vet også at summen av dette blir 1500.
x + 5(10x) + 10(y) + 50(2y) = 1500
Du ser hvorfor vi får dette?
x + 50x + 10y + 100y = 1500
Da vet du kanskje hvordan man kan gå frem?
PS Prøv å unngå 'TRENGER HJELP! PLZ!!!'-titler her også, det er mange som ikke liker det.
Du vet kassereren brukte x kronestykker, og 10 ganger så mange - altså 10x - femkroner. Han brukte y tiere og dobbelt så mange - 2y - femtilapper.
Du vet også at summen av dette blir 1500.
x + 5(10x) + 10(y) + 50(2y) = 1500
Du ser hvorfor vi får dette?
x + 50x + 10y + 100y = 1500
Da vet du kanskje hvordan man kan gå frem?
PS Prøv å unngå 'TRENGER HJELP! PLZ!!!'-titler her også, det er mange som ikke liker det.

An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
Ok, du skal få litt mer hjelp.
Slå sammen ligningen jeg skrev opp over, så får du
51x + 110y = 1500
Du vet allerede at enten x eller y blir 9. Sett inn og løs, så finner du svaret med litt prøving. Nå har jeg nesten gjort hele oppgaven, nå må du klare resten selv!
Slå sammen ligningen jeg skrev opp over, så får du
51x + 110y = 1500
Du vet allerede at enten x eller y blir 9. Sett inn og løs, så finner du svaret med litt prøving. Nå har jeg nesten gjort hele oppgaven, nå må du klare resten selv!

An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu