Periodisk funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
maro17
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 01/02-2006 14:57

Jeg sliter litt med begrepet faseforskyvning. Hvordan burde jeg betrakte en graf for å kunne se forskyvningen, dens verdi - og retning?
Magnus Andreas VII
Mathematik - Lehre des Lebens
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Bruk en grafisk kalkulator og prøv deg fram med å tegne grafene til:
  • [tex]sinx[/tex]

    [tex]sin(x+\phi)[/tex]
[tex]\phi[/tex] er fasen. Prøv med flere verdier av denne, positive og negative å se hva som skjer...
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
maro17
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 01/02-2006 14:57

hjertelig takk for svar og applett, men nok et spm: Dersom jeg har en graf tegnet opp, hvordan skal jeg utifra denne kunne se forskyvningen?
Magnus Andreas VII
Mathematik - Lehre des Lebens
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Hvis du leker litt med appletten så finner du nok raskt hva du skal se etter. Et tips er dog: Se på avstanden mellom nullpunkt og origo rett etter et bunnpunkt.
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
maro17
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 01/02-2006 14:57

men, hva er egentlig faseforskyving? i forhold til hva er den forskjøvet ,og hvorfor er denne essensiell? slik spm sitter jeg inne med nå. Jeg husker at jeg en gang satte X=0 og fikk en y-verdi, dette utifra grafen f(x) = A sin cx + d...
Magnus Andreas VII
Mathematik - Lehre des Lebens
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Ok, ser du at f.eks. sinusgrafen går i faser? Etter en hvis forskjell i x-verdier begynner y-verdiene å gå i perioder? Faseforskyvning handler derfor bare om å flytte hele grafen langs x-aksen. Y-verdiene forblir de sammen men oppstår etter en faseforskyvning på forskjellige x-verdier enn før. Igjen mener jeg at appletten viser hvor relevant fasene er...

Nå på skolen lærer du nok bare om dette får å få en forståelse for periodiske- og trigonometriskefunksjoner. Du ser på hva slags type manipulasjoner som du kan utføre og hva slags effekt de får på grafen.
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Om du tegner inn grafen på kalkulator og samtidig tegner inn likevekstlinjen, så vil faseforskyvningen være avstanden fra y-aksen til sinuskurven førstegang skjærer likevektslinjen når funksjonen er stigende.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

En graf f(x) kan forskyves a enheter mot høyre ved transformasjonen f(x-a).
Svar