Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Skal ha mattetentamen på mandag og vi fikk utdelt denne eksempelsoppgaven som vi kunne foreberde oss til på til selve prøven. Jeg har sittet en stund med heftet og prøvd med litt ut på forskjellige oppgaver, men føler jeg får til mininalt, og dette gjøre meg usikker til mandagen. Særlig i del 1 der ingen hjelpemidler et tillatt så sliter jeg veldig med å komme frem til noe fornuftig. Kunne noen tenke seg å hjelpe en veldig lite forstående fyr med å få til oppgavene på del 1, og evetnuellt del 2 så hadde det vært megabra med tanke på utfallet av hva jeg kommer til klare på selve tentamenen ... Bor alene i hybel så har lite/ingen hjelp å få fra andre så dette er liksom my last chance for å få litt hjelp
Avstanden fra x til b er x-0.54 (fordi x er større enn 0.54 skriver vi x først, så vi ikke får et negativt tall).
Avstanden fra x til d er 1.45 - x.
Vi vet at avstanden mellom x og b er 6 ganger så stor som avstanden mellom x og d. Dermed får vi ligningen oppgitt i oppgaven.
x - 0.54 = 6(1.45 - x)
2)
Løser ligningen for x. Vi starter med å gange inn 6 i parantesen på høyre siden.
x - 0.54 = 8.7 - 6x
Samler x'ene på venstre siden og tallene på høyre siden. Husker å bytte fortegn når vi flytter ting over likhets-tegnet.
x + 6x = 8.7 + 0.54
7x = 9.24
Deler på 7 på begge sider.
x = 1.32
Kan være lurt å sjekke at det faktisk stemmer.
1.32 - 0.54 = 0.78
1.45 - 1.32 = 0.13
0.13*6 = 0.78 (Jippi!).
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Dette var en litt rar oppgave. Litt usikker hvordan jeg skal dokumentere for eventuelt sensor/faglærer hvordan oppgaven ble løst.
Jeg har brukt en CASIO fx-9860SD:
La alders-verdiene i første kolonne (List1) i STAT-programmet og makspuls-verdiene i andre kolonne (List2). Deretter trykket jeg F2 (CALC) F3 (REG) F1 (X). Fant da:
I de tre modellene over er [tex]x[/tex] antall ringte minutter og hver av funksjonsuttrykkene gir kostnadene i kroner per måned for hvert av mobilabonnementene.
Situasjon 4:
48 % dør i løpet av et år. Det betyr at 52 % lever etter et år. Det ringmerkes 350 kjøttmeiser.
Etter et år vil vi da ha [tex]350 \cdot 0,52[/tex] kjøttmeiser
Etter x år har vi [tex]350 \cdot 0,52^x[/tex]
Funksjonen blir altså: [tex]K (x) = 350 \cdot 0,52^x[/tex]
Må bare bøye meg i støvet å takke for hjelpen til alle som bidro med å hjelpe meg med å forstå bedre, og en ekstra honør til ettam som gjorde mesteparten av arbeidet.. you're the man!