Stoppskiltet - oppgave

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Heisann!

Jeg sitter fast på en oppgave her, takker for all hjelp.

Bilde

Stoppskiltet er laget av aluminium og er 3 mm tykk. Tettheten er 2,7 g/cm^3.
Stoppskiltet har en sidekant som er 25 cm lang. Alle sidekantene er like lange, og alle vinklene er like store.
Regn ut vekten av stoppskiltet.

Her tenkte jeg at jeg må bruke formelen om massetetthet volum og masse(gange volum og massetetthet for å finne massen..) Siden jeg skal finne massen er det viktig at jeg har volumet av figuren og massetettheten. Jeg har massetettheten, men ikke volumet. SÅ da tenkte jeg at jeg må finne volumet av denne figuren, og hvordan gjør jeg det? :? Eller skal det gjøres på en annen måte???

Jeg takker for alle gode og raske svar med forklaringer. Forklar hva dere gjør. Tusen takk for all hjelp. :D
...
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Du har helt rett i at du må finne volumet, og utfordringen da er å finne arealet til stoppskiltet. På slike oppgaver er det en fordel å prøve å dele opp figuren i former som du vet du kan finne arealet på (firkanter, trekanter eller sirkler). Prøv å trekk to horisontale linjer og to vertikale linjer i skiltet fra hjørne til hjørne. Da blir skiltet delt inn i 4 rettvinklete trekanter, et kvadrat og fire rektangler.
Klarer du nå å finne arelaet?
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Ja, jeg skal klare å finne arealet av de trekantene+firkanter+rektangler.

Men når jeg har funnet arealet til figuren/skiltet, skal jeg da gange det med høyden (0,3 cm) for å finne volumet?? Hvorfor er det egentlig sånn??

Takker! :)
...
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

RKT skrev:Ja, jeg skal klare å finne arealet av de trekantene+firkanter+rektangler.

Men når jeg har funnet arealet til figuren/skiltet, skal jeg da gange det med høyden (0,3 cm) for å finne volumet?? Hvorfor er det egentlig sånn??

Takker! :)
Jepp, stemmer at du skal gange med høyden. Forresten veldig bra at du har husket å gjøre om til cm! Volum regner man ut ved å gange lengde, bredde og høyde. Ved å regne ut arealet til figuren, har du dermed regnet ut lengden ganger bredden. Derfor gjenstår det bare å gange med høyden. Ble det noe klarere?
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Åja, det er sant det. Tenkte ikke på det... :D

Tusen takk for en veldig god og lett formulert forklaring LGO :)
...
Svar