Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei!
På skolen har vi fått i oppgave å lage en ligning, gjerne med to ukjente. Vi har tema om å kjøpe bolig. Jeg har tenkt å prøve å lage en oppgave som går du på å legge inn et nytt rom, som skal ta en del av et soverom og en del av stua (soverommet og stua ligger vegg i vegg). Er det noen som vet om en ligning jeg kan lage ut i fra dette?
eller noen andre ideer om ligninger med temaet "å kjøpe ny bolig"?
Du har et rom som er 60 kvm, der den ene siden er 6 m lang og den andre er 10 m lang. Du vil dele dette rommet i to, der den ene delen er soverom og den andre delen er stue, hvis jeg forstår deg rett.
Her er et forslag: Vi kaller den ene siden av soverommet for x og den ene siden av stua for y. Den andre siden av både soverommet og stua blir seks meter hvis vi deler rommet med en skillevegg vinkelrett på langsiden. Summen av arealene til soverommet og stua er lik totalarealet på 60 kvm.
6*x+y*6=60
(eller selvsagt x + y = 10, som svarer til at summen av de to sidene er lik total langside på 10 meter. Disse likningene er likeverdige, siden x+y=10 er lik 6*x+6*y=60 delt på seks)
Så vil du at skilleveggen skal dele langsiden i det gyldne snitt, siden dette vil se penere ut på romtegningene. Du vil også at stua skal være større enn soverommet, så du setter y i telleren på brøken. Dette gir den andre likningen: