Praksis under føring.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
MatteNoob
Riemann
Riemann
Posts: 1634
Joined: 08/01-2008 14:53
Location: matematikk.net :)

Heisann hoppsann :)
Jeg har et unødvendig problem, jeg gjerne skulle blitt kvitt. Under utregninger, synes jeg alltid det er vanskelig å velge hvor mange desimaler jeg skal ta, eller hvordan jeg skal runde av. Finnes det noen "god praktis" her?

Her er noen eksempler på hvor jeg føler på akkurat dette:

1. Ved utregning av cosinus, sinus og tangensverdier.
2. Ved regresjon av eksponential-funksjoner.
3. Ved avrunding.

Jeg synes også "implikasjonspilene" er vanskelig å anvende, for mens en går mot høyre, den andre går mot venstre, så har man også en som går begge veier, hehe. Kan noen forklare meg forskjellen på disse tingene?
Emilga
Riemann
Riemann
Posts: 1552
Joined: 20/12-2006 19:21
Location: NTNU

Det holder som regel med tre, eller fire desimaler. Hvis du har muligheten til det, så skriv tallet på brøkform.

Pilen som peker mot høyre betyr "impliserer" eller "medfører at."
Pilen som peker mot venstre har jeg aldri brukt. (Men den betyr nok det samme som høyre-pilen.)
Pilen som peker begge veier betyr "er ekvialent med" eller "er det samme som."

x = 3 => x^2 = 9

x = 3 v x = -3 <=> x^2 = 9

Men den siste her er ikke korrekt. Hvorfor er den ikke det?

x = -3 <=> x^2 = 9
Last edited by Emilga on 28/04-2008 21:55, edited 1 time in total.
Markonan
Euclid
Euclid
Posts: 2136
Joined: 24/11-2006 19:26
Location: Oslo

Angående føring av implikasjonspiler, er dette i stor grad en smakssak. Ser det er mange professorer som bruker det ganske forskjellig.

Det er ikke galt å bruke => der det er <=>, og den siste brukes stort sett der det er viktig for begrunnelsene som følger at uttrykkene er ekvivalente. <= implikasjonen er veldig sjelden. Har bare sett den i lærebøker der de forklarer hva det betyr. :)

Er i hvert fall mitt inntrykk... noen må gjerne komme å arrestere meg dersom det er gæli.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
MatteNoob
Riemann
Riemann
Posts: 1634
Joined: 08/01-2008 14:53
Location: matematikk.net :)

@ Emomilol

Jeg forstår, fordi [tex]x^2 = 9[/tex] <=> [tex]x = \pm \sqrt 9[/tex] Det går da ekvivalens mellom de to, noe som er feil for kun en verdi.

@ Markonan

Ja, det er dette jeg også har sett, og det er derfor jeg fort går i villrede, når det gjelder anvendelsen av disse pilene. Lærere jeg har hatt tidligere, har satt piler i hytt og gevær.
Post Reply