omforming av formler.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
mattetodd123
Fibonacci
Fibonacci

Hei. skal ha matte tentamen imorgen. også sitter jeg inne i det fine været og øver.. også sitter jeg fast på en oppgave.. Lurer på hvordan jeg skal omforme en formel.. vet sånn sirka hvordan det gjøres men når det kommer paranteser inn så blir jeg forvirra..

Dette er oppgaven: Fuktighet i treverk regner vi ut med formelen der V er våtvekten og T er tørrvekten i gram. Sett inn de riktige verdiene og bestem den ukjente ved å løse likningen.
u= (v-t) * 100: T
Oppgave A: Bestem u når V = 36 og T 27,5
Da svarte jeg med og sette inn tallene i formelen.. og fikk som svar 30,9 %..

Oppgave B : bestem T når u= 9 og V= 32,5.

Da vet jeg at jeg at jeg må endre på formelen.. og da prøvde jeg å sette T på venstre side av gange tengnet ..mn så vet jeg ikkje hva jeg så skal gjøre videre og med parantesene når jeg skal endre på formelen... Håper på svar fortest mulig.. Hilsen Elev på VG1 TIP..
groupie
Weierstrass
Weierstrass

Så du skal omforme dette:

[tex]9=\frac{(T-32.5) \cdot 100}{T}[/tex]

Som vi kan skrive som:

[tex]9=\frac{(100T-3250))}{T}\\ \rightarrow 9T=100t-3250[/tex]

Ser du fremgangsmåten og hva du må gjøre videre?
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
zell
Guru
Guru

[tex]u = \frac{100(v-t)}{T}[/tex]

Er det sånn formelens ser ut?

Hvis du skal løse denne med hensyn på "v", så starter vi med å gange med T, så dele på 100.

[tex]\frac{u \ \cdot \T}{100} = v-t[/tex]

Så legger vi til "t" på hver side.

[tex]v = \frac{u \cdot T}{100}+t[/tex]
Post Reply