Vanskelig oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
xsxexr
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 27/11-2007 09:55
Sted: Kåfjord
Kontakt:

...
Slettes
Sist redigert av xsxexr den 04/05-2008 23:08, redigert 1 gang totalt.
xsxexr
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Klassiker!

Det beste tipset er nok å starte med å finne en kontinuerlig funksjon av en variabel som er negativ overalt unntatt i ett punkt (der må den nødvendigvis være 0 - hvorfor?) og så bygge på og utvide denne funksjonen til den har alle egenskaper du ønsker. Veit ikke hvor mye hinting du ønsker egentlig.

Om du går på ungdomskolen og syns sånne oppgaver er artige, burde du ta turen innom nøtteforumet; der er det mange artige oppgaver på de fleste nivåer å bryne seg på.
Grimlock
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 04/05-2008 23:09

Beklager det der - var en som var litt stor i kjeften så jeg ga han en oppgave som var litt over hodet på han.

Muligens formulerte oppgaven litt dårlig, men men... ( Ikke jeg som lagde den forresten )

Dette er uten imaginære tall, dvs. at sqrt(-k) finnes ikke hvis k er et positivt tall.

Jeg vil ha en funksjon f(x,y) i R^2 -> R som bare gir gyldige resultater i (1,1) og (0,0), men ikke i noen andre verdier. For (1,1) skal resultatet være -1337, mens for (0,0) skal det være 1337.
xsxexr
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 27/11-2007 09:55
Sted: Kåfjord
Kontakt:

Grimlock skrev:Beklager det der - var en som var litt stor i kjeften så jeg ga han en oppgave som var litt over hodet på han.

Muligens formulerte oppgaven litt dårlig, men men... ( Ikke jeg som lagde den forresten )

Dette er uten imaginære tall, dvs. at sqrt(-k) finnes ikke hvis k er et positivt tall.

Jeg vil ha en funksjon f(x,y) i R^2 -> R som bare gir gyldige resultater i (1,1) og (0,0), men ikke i noen andre verdier. For (1,1) skal resultatet være -1337, mens for (0,0) skal det være 1337.
Blæh, ikke jeg som var for stor i kjeften...;)
xsxexr
Grimlock
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 04/05-2008 23:09

Du utfordret meg til en iq test eller noe på msn eller et eller annet slikt sted.
Svar