muntlig prøva i matte

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
martinemb
Fibonacci
Fibonacci

Hei,jeg har fått prøvamuntlig i matte,men har ikke peiling over det jeg skal gjøre,matte er faktisk mitt vanskeligst fag.
Tema er skoletur i 10 klasse.stikkordlista er:

plannlegging
økonomi
reiserute
fremkomstmiddel
undersøkelse
telt,lavvo,overnatting
mat og drikke
kart og kompass
tid
fisk
Kan noen hjelpe meg å lage en oppgave med de stikkorda?pliiiiiiiz.
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Skal du ha med oppgaver fra hvert av stikkordene eller finnes det en minimumsgrense?

Uansett, det finnes utallige oppgaver. Jeg vet ikke engang hvor å begynne. Planlegging kan jo typisk være at de planlegger økonomi, reisetid reiserute, etc. Og deretter regne ut hva de faktisk brukte i forhold til planleggingen. Eks.

Tone planlegger en sykkeltur rundt ett vann. Det er 10km rundt vannet. Hun regner med å være tilbake etter en time. Hva er må gjennomsnittsfarten hennes være for å være tilbake om en time.

Hun starter sykkelturen klokken 1200, og er ikke tilbake før 1230. Hvordan stemmer den faktiske tiden med den planlagte tiden?

Etter 5km hadde hun en pause og skulle kjøpe seg lunsj. Hun tok med seg 50kroner. Hun har lyst på en ett eple en banan, en flaske vann, Eplet koster 5 kroner, vann koster 15 kroner. Hun hadde 23 kroner igjen. Hvor mye kostet bananen?

Bare på det lille eksempelet der har jeg flettet inn planlegging, økonomi, til dels framkomstmiddel, mat og drikke og tid.

Dette var bare ett enkelt eksempel. Jeg renger med det må være litt mer omfattende, men det er ikke vanskelig. Til reiserute kan du bruke ett koordinatsystem med forskjellige punkter og regne ut hvor langt hun skal gå, og hvor langt hun flytter seg i luftlinje. Der kan du med andre ord flette inn kart og kompass. Der kan du også ta med overnatting og beregne arealet i teltet, høyde og masse gøye ting.

Det er bare å bruke fantasien ;)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Post Reply